Mobilgát
A greini mobilgát több városon is
átnyúlik, ez Európa egyik leghosszabb ilyen építménye.
Félmilliárd euróból, vagyis 150 milliárd forintból építették
meg, miután a 2002-es árvíz hatalmas károkat okozott a
térségben. A gát 15,1 méteres vízállásig véd, és
ahogy a képeken is látszik, ez ezúttal éppen csak, de elég volt.
Nem sokon, 10-15 centin múlott a dolog.
Az alumínium szerkezet
beton-talapzaton nyugszik, ami 20 méter mélyen nyúlik le a földbe.
Ez kellő szilárdságot ad az építménynek, azonban egy úszó
fatörzs komoly veszélyt jelentett volna rá. A Duna vonalán 2002
óta már 27 hasonló projekt valósult meg, főleg Németországban
és Ausztriában.
Mindez nekünk, magyaroknak nemcsak a
látvány miatt érdekes, hamarosan a szentendrei mobilgát is
bebizonyíthatja, hogy hasonlóan biztonságosan képes megvédeni a
várost.
Felfedező blog
Jammit and Line 6 Mobile In: The Ultimate Jammit Experience
Doug Doppler demonstrates Jammit's new
Line 6 amp modeling capabilities.
Smart Forstars
az elektromos kicsi-kocsi amely filmet is vetít
Letölthető a Windows 8 Release Preview
A Microsoft a tervezettnél előbb
kiadta a Windows 8 Release Preview változatát. Ez a kiadás elvileg
már mindazt tartalmazza, amit a végleges Windows 8-ban is
megtalálunk majd, olyasmi, mint korábban az RC változatok voltak a
Windowsokból. Ettől függetlenül a végleges verzió és a Release
Preview között még lehetnek majd eltérések, és értelemszerűen
nem csak arra gondolunk, hogy kijavítják az időközben fellelt
hibákat.
Az ISO képfájlokat innen
lehet letölteni. Magyar változat még nincs, de több nyelven
elérhető a rendszer. A 64 bites verzió 3,3 GB, a 32 bites pedig
2,5 GB.
Invisible Mercedes
When Mercedes wanted to promote its new fuel cell vehicle, instead of placing it squarely in front of everyone in the world, the company decided to make the car invisible. We have video:
Raspberry Pi:
a világ legkisebb és
legolcsóbb PC-je 20 EURÓ
Korábban számos cikk jelent meg a
Raspberry alapítvány pendrive
méretű PC-jéről, az eszköz azonban még csak prototípus
volt, sorozatgyártásról nem volt szó.
A Raspberry
azonban január 10-én végre
bejelentette, hogy elindul a gyártás, sikerült megállapodniuk
a befektetőkkel! Az eszköz csak a legfontosabb chipeket, és
interfészeket tartalmazza, de egyszerű munkavégzésre, netezésre
és oktatási célra kiválóan alkalmas. Az eszköz Ethernet, USB,
Audio, TV, HDMI kimenetekkel/bemenetekkel rendelkezik, a háttértár
SD kártyán valósul meg.
A kis gép Debiant, Fedorát is képes
futtatni. Az első
verzió óta rengeteget fejlődött eszköz kétféle
konstrukcióban, egyelőre csak ház nélkül lesz kapható 25
illetve 35 dolláros áron.
Videó bemutató:
Lila paradicsommal a rák ellen -
génmódosítás nélkül
Lila paradicsomot állítottak elő a
Sao Paolo-i egyetem kutatói, amely állításuk szerint sokkal
egészségesebb, mint a piros.
Lila paradicsomot termesztenek
Brazíliában. Hír mégsem szokatlan színe miatt lett belőle,
hanem azért, mert fogyasztása állítólag betegségeket előzhet
meg. A Sao Paolo-i egyetem kutatói szerint a különleges paradicsom
a rák ellen is hatásos - ismertette a Duna TV Híradója. Korábban
már előállítottak lila paradicsomot Amerikai kutatók, de akkor
génmanipulációval érték el a kívánt eredményt. A mostani
esetében ez nem áll fent, "pusztán" keresztezéssel
értéke el az eredményeket a brazil kutatók.
Tíz évig kísérlezett három kutató
a Sao Paolo-i egyetemen, míg sikerült létrehozniuk a lila
paradicsomot. Nem győzik hangsúlyozni, hogy nem génmódosított
növényről van szó. Színét egy vegyi anyaggal magyarázzák.
"Antocianinban gazdag, ettől válik lilává a piros
paradicsom. Előnye még, hogy több C-vitamin van benne, mint a
hagyományos fajtában, mondja az egyik kutató" - mondta
Alfredo Peres egyetemi tanár.
Az új hibridet a hagyományos, a
chilei, és a Galapagos-szigetekről származó vad paradicsom
keresztezésével hozták létre. A kutatók azt állítják, hogy
rendszeres fogyasztása súlyos betegségeket előzhet meg, csökkenti
a szívinfarktus, a rák és az izületi bántalmak kockázatát. Egy
brazil cég már meg is kezdte a lila paradicsom ipari méretű
termesztését.
Duna Tv
Megdől a fizika alapképlete
Az Európai Részecskefizikai Laboratórium, a CERN kutatóinak csütörtöki bejelentése szerint olyan szubatomi részecskéket, neutrínókat fedeztek fel, amelyek a fénysebességnél gyorsabban mozogtak. Ha a kísérlet eredményét más kutatócsoportoknak is sikerül megismételniük, akkor megdőlhet az Einstein-féle relativitáselmélet, a modern fizika egyik alaptörvénye. (Azaz a híres E=mc2 képlet.) A képlet szerint a vákuumbeli fénysebesség az egyik alapvető fizikai állandó. Értéke pontosan 299 792 458 m/s. Eddigi ismereteink szerint semmilyen hatás nem terjedhet gyorsabban a vákuumbeli fénysebességnél. Értékét ezért 1975-ben rögzítették is az SI mértékegységrendszer számára. Az állandónak tekintett fénysebesség alapján definiálták 1983-ban a métert is. E szerint egy méter a fény által a vákuumban a másodperc 1/299 792 458-ad része alatt megtett út hossza.
A mostani kísérleteket a CERN svájci és olaszországi laboratóriumaiban folytatták le, ahol a neutrínók 300 006 kilométeres másodpercenkénti sebességgel haladtak, tehát gyorsabban mint a fény. "Ez az eredmény teljességgel meglepő" - mondta Antonio Ereditato fizikus, az OPERA néven ismert kísérletsorozat szóvivője. A neutrínókat a CERN genfi laboratóriumából a 732 kilométerre lévő Gran Sasso laboratóriumába továbbították a föld alatt. James Gillies, a CERN szóvivője elmondta: "A legtöbb ember úgy érzi, ez nem lehet helyes, ez nem lehet igaz". Mint hozzátette, az eredmények úgy meghökkentették a kutatókat, hogy felkérték amerikai és japán fizikus kollégáikat, igazolják tőlük függetlenül a mérést, mielőtt a felfedezést hivatalosan is bejelentenék.
A versenytárs amerikai Fermilab kutatói Chicagóban ígéretet tettek rá, hogy azonnal megkezdik a munkát. "Ez döbbenet" - reagált a hírre Stephen Parke, a Fermilab vezető teoretikusa. A chicagói csapat 2007-ben már tapasztalt hasonló, fénysebességnél gyorsabb hatást, ám akkor a hibahatár nagyobb volt annál, hogy igazolt eredménynek tekinthessék a kapott adatokat.
FN.hu
The Ligthbulb Conspiracy - A villanykörte összeesküvés - Tervezett elavulás története
A történet folytatódik...
Tovább építkezik a Pick Szeged
Jelentős eseményre került sor április utolsó napjaiban a Pick Szeged Zrt. szegedi gyárában.
Egyéves előkészítést követően magas rangú japán üzleti delegáció látogatott el Szegedre,
hogy aláírják azt a hosszú távú szerződést a magyar élelmiszeripari cég
és legújabb japán partnere között, mellyel a Pick jelentősen növelni
tudja majd távol-keleti eladásait. A szerződés értelmében a szegedi
vállalat éves szinten az eddigi, már meglevő megrendelésein túl további,
száz tonnánál is több virslit és egyéb húskészítményt szállít majd
Japánba, ahol azok boltláncokba, pékségekbe és szállodákba kerülnek.
A termékek érdekessége, hogy
mindegyikük új fejlesztés. Kovács László, a Pick Szeged Zrt. elnök-
vezérigazgatója elmondta, hogy nagyon hosszú előkészítő folyamat előzte
meg az üzletkötést, melynek során több tucat termékmintát készítettek.
Hozzátette, hogy nagyon örül annak, hogy meg tudnak felelni a világ
egyik legszigorúbb élelmiszerhigiéniai előírásaival rendelkező japán
piacnak, amely ráadásul a legkifinomultabb vásárlói elvárásokat is
támasztja a gyártók felé.
A szigetországi üzlet a Pick immár három éve működő tokiói képviseleti irodájának segítségével jött létre.
A japán tapasztalatokat felhasználva tavaly a cég megnyitotta irodáját
Hongkongban is, és komoly partnerkapcsolatot alakított ki Szingapúrban. A
vezérigazgató elmondása szerint a közeljövőben Dél-Koreába és a
Fülöp-szigetek boltjaiba is kerülhetnek majd a száznegyvenkét éves
magyar cég termékeiből.
(BrandTrend)
Magyar világszabadalom
egykerekű indult hódító útjára
Magyar
világszabadalomnak számító egykerekű "jármű" indult hódító útjára
Európában: hazai mérnökök tervezték azt a Budapesten csütörtökön bemutatott
szerkezetet, amely a cirkuszi ügyességet igénylő egykerekűt szelídíti utcai
közlekedési eszközzé.
A Gauswheel SLX 3.0
fantázianév a két magyar fejlesztőmérnök, Göczey András és Ungár Soma nevének
kezdőbetűiből és az angol kerék (wheel) szóból kapta a nevét, az SLX 3.0 pedig
a Stream Lined X-treme, avagy az Extrém Cseppforma kifejezés rövidítése.
A világos narancsszínű egykerekű használatát a fejlesztők szerint a tinédzserek
fogják a leghamarabb megtanulni. Használata a rolleréhez hasonlít, de a
síeléshez hasonlóan kell vele egyensúlyozni. "Az alapokat két nap alatt
sikerült megtanulnom" - magyarázta Puszta Dóra, a Gauswheel egyik
tesztelője, aki bár még ugratni nem tud, olyan bátran közlekedik a gyalogosok
között, mint mások rollerrel vagy görkorcsolyával.
A Gauswheel piaci tesztelése 2010-ben indult Hollandiában,
az ott szerzett tapasztalatok alapján készült el a most bemutatott
harmadikgenerációs változat, amely már a magyar piacon is megjelenhet. A termék
Európában, Amerikában és Kínában is védett szabadalom, és a siker legékesebb
bizonyítéka, hogy már a Gauswheelből is készültek hamisítványok.
Magyarországon az értékesítés szakboltokon keresztül történik, a vásárlók
bizalmát többek között a 12 hónap garanciával és az országos szervízhálózat
megteremtésével kívánják elérni. Az új sporteszközt népszerűsítő, fiatalokból
álló hivatalos tesztcsapat rendszeresen feltűnik majd az Erzsébet tér
környékén, ahol szívesen tartanak rögtönzött bemutatókat és a Gauswheel
használatát is segítenek megtanulni. Metropol
Tovább építkezik a Pick Szeged
Jelentős eseményre került sor április utolsó napjaiban a Pick Szeged Zrt. szegedi gyárában.
Egyéves előkészítést követően magas rangú japán üzleti delegáció látogatott el Szegedre,
hogy aláírják azt a hosszú távú szerződést a magyar élelmiszeripari cég
és legújabb japán partnere között, mellyel a Pick jelentősen növelni
tudja majd távol-keleti eladásait. A szerződés értelmében a szegedi
vállalat éves szinten az eddigi, már meglevő megrendelésein túl további,
száz tonnánál is több virslit és egyéb húskészítményt szállít majd
Japánba, ahol azok boltláncokba, pékségekbe és szállodákba kerülnek.
A termékek érdekessége, hogy
mindegyikük új fejlesztés. Kovács László, a Pick Szeged Zrt. elnök-
vezérigazgatója elmondta, hogy nagyon hosszú előkészítő folyamat előzte
meg az üzletkötést, melynek során több tucat termékmintát készítettek.
Hozzátette, hogy nagyon örül annak, hogy meg tudnak felelni a világ
egyik legszigorúbb élelmiszerhigiéniai előírásaival rendelkező japán
piacnak, amely ráadásul a legkifinomultabb vásárlói elvárásokat is
támasztja a gyártók felé.
A szigetországi üzlet a Pick immár három éve működő tokiói képviseleti irodájának segítségével jött létre.
A japán tapasztalatokat felhasználva tavaly a cég megnyitotta irodáját
Hongkongban is, és komoly partnerkapcsolatot alakított ki Szingapúrban. A
vezérigazgató elmondása szerint a közeljövőben Dél-Koreába és a
Fülöp-szigetek boltjaiba is kerülhetnek majd a száznegyvenkét éves
magyar cég termékeiből.
(BrandTrend)
Magyar
világszabadalomnak számító egykerekű "jármű" indult hódító útjára
Európában: hazai mérnökök tervezték azt a Budapesten csütörtökön bemutatott
szerkezetet, amely a cirkuszi ügyességet igénylő egykerekűt szelídíti utcai
közlekedési eszközzé.
A Gauswheel SLX 3.0
fantázianév a két magyar fejlesztőmérnök, Göczey András és Ungár Soma nevének
kezdőbetűiből és az angol kerék (wheel) szóból kapta a nevét, az SLX 3.0 pedig
a Stream Lined X-treme, avagy az Extrém Cseppforma kifejezés rövidítése.
A világos narancsszínű egykerekű használatát a fejlesztők szerint a tinédzserek
fogják a leghamarabb megtanulni. Használata a rolleréhez hasonlít, de a
síeléshez hasonlóan kell vele egyensúlyozni. "Az alapokat két nap alatt
sikerült megtanulnom" - magyarázta Puszta Dóra, a Gauswheel egyik
tesztelője, aki bár még ugratni nem tud, olyan bátran közlekedik a gyalogosok
között, mint mások rollerrel vagy görkorcsolyával.
A Gauswheel piaci tesztelése 2010-ben indult Hollandiában,
az ott szerzett tapasztalatok alapján készült el a most bemutatott
harmadikgenerációs változat, amely már a magyar piacon is megjelenhet. A termék
Európában, Amerikában és Kínában is védett szabadalom, és a siker legékesebb
bizonyítéka, hogy már a Gauswheelből is készültek hamisítványok.
Magyarországon az értékesítés szakboltokon keresztül történik, a vásárlók
bizalmát többek között a 12 hónap garanciával és az országos szervízhálózat
megteremtésével kívánják elérni. Az új sporteszközt népszerűsítő, fiatalokból
álló hivatalos tesztcsapat rendszeresen feltűnik majd az Erzsébet tér
környékén, ahol szívesen tartanak rögtönzött bemutatókat és a Gauswheel
használatát is segítenek megtanulni. Metropol
A jövő mobiltelefonjai százszor tovább bírhatják egy feltöltéssel
A jövő mobiltelefonjai akár százszor tovább is bírhatják egy feltöltéssel - állítják az Illinois Egyetem kutatói, akik a telefonmemóriák fémvezetékeinek nanocsövekre cserélésében látják a megoldást.
A Science tudományos magazinban megjelent publikáció szerint amerikai kutatók a hordozható elektronikus eszközök memóriáját vizsgálva jutottak arra a következtetésre, hogy a legtöbb energia az információ tárolása, pontosabban az adatok lekérdezésekor veszik el. A jelenleg használt memóriamodulok parányi fémvezetékekkel kapcsolódnak össze, és minden alkalommal, amikor hozzá kell férni a lapkán tárolt információhoz, ezeken a vezetékeken haladnak át az elektromos impulzusok.
A villamosmérnököknek ezeket a vezetékeket sikerült az emberi hajszálnál tízezerszer kisebb nanocsövekkel helyettesíteniük, így a memóriák energiafelhasználása is az eddigi töredékére csökkent.
Eric Pop, a kutatás vezetője, a The Daily Telegraph brit napilapnak elmondta, hogy a jelenlegi akkumulátorkapacitások mellett az új technológiával készülő laptopok, telefonok hetekig, vagy akár hónapokig is használhatók lesznek egy feltöltéssel. A kutató reményei szerint a hordozható számítástechnikai eszközök hatásfoka olyan szintre fejleszthető nanotechnológiával, hogy az új mobilok akár hőenergiával, mozgási energiával, vagy éppen napenergiával is tölthetők lesznek.
A villamosmérnököknek ezeket a vezetékeket sikerült az emberi hajszálnál tízezerszer kisebb nanocsövekkel helyettesíteniük, így a memóriák energiafelhasználása is az eddigi töredékére csökkent.
Eric Pop, a kutatás vezetője, a The Daily Telegraph brit napilapnak elmondta, hogy a jelenlegi akkumulátorkapacitások mellett az új technológiával készülő laptopok, telefonok hetekig, vagy akár hónapokig is használhatók lesznek egy feltöltéssel. A kutató reményei szerint a hordozható számítástechnikai eszközök hatásfoka olyan szintre fejleszthető nanotechnológiával, hogy az új mobilok akár hőenergiával, mozgási energiával, vagy éppen napenergiával is tölthetők lesznek.
Metro -The Daily Telegraf
HŐBŐL és fényből gyűjt áramot az új eszköz
A FUJITSU BEMUTATTA ÚJ HIBRID ENERGIAGYŰJTŐ ESZKÖZÉT, AMELY ÁRAMMÁ ALAKÍTJA A HŐT ÉS A FÉNYT. AZ ESZKÖZZEL KÉTFÉLE FORRÁSBÓL IS VILLAMOS ENERGIÁHOZ LEHET JUTNI, AMI KORÁBBAN CSAK TÖBB RENDSZER HASZNÁLATÁVAL VOLT LEHETSÉGES.
Az új technológia nagyszerű lehetőségeket kínál az energiagyűjtés terén, amelynek lényege, hogy az eszköz a közvetlen környezetéből nyert energiát alakítja árammá. Mivel nem igényel elektromos vezetékeket vagy akkumulátorcserét, új földrajzi térségekben és alkalmazási területeken is lehetővé teszi az érzékelők használatát.
Az elmúlt években egyre vonzóbbá vált az a lehetőség, hogy a fény, rezgés, hő, rádióhullámok stb. formájában jelen lévő környezeti energiát használják fel erre a célra, és többféle módszert is kidolgoztak a különböző forrásokból történő áramtermelésre. Az energiagyűjtés (energy harvesting) az a folyamat, amelynek során a közvetlen környezetből gyűjtött energiát alakítják árammá. Az energiagyűjtés technológiája feleslegessé teszi az akkumulátorcserét és az elektromos vezetékek használatát.
A környezeti fényből, rezgésből, hőből, rádióhullámokból stb. gyűjtött energia felhasználásával termelhető áram mennyisége elenyésző az erőművekből és az akkumulátorokból kinyerhető volumenhez képest. A Fujitsu új hibrid energiagyűjtő eszköze a fény- vagy hőenergiát alakítja árammá. Ez a két legjellemzőbb, széles körben rendelkezésre álló környezeti energiaforrás. Egyetlen eszközzel gyűjti a fény- vagy hőenergiát anélkül, hogy ehhez két külön megoldást kellene kombinálnia. Ráadásul olcsó szerves anyagokból készül, így előállítási költsége alacsony.
A Fujitsu olyan szerves anyagot dolgozott ki, ami fotovoltaikus és termoelektromos módban is alkalmas az áramtermelésre. A szerves anyag nagyobb hatásfokkal működik a korábban megszokottnál, így fotovoltaikus módban beltéri fényből is képes áramot generálni. Termoelektromos módban a környezeti hőből termel energiát. Mivel a szerves anyag és gyártási folyamata is olcsó, jelentősen csökken az előállítási költség.
Ezidáig a fényenergiát árammá alakító fotovoltaikus cellák és a hőmérsékletkülönbségből áramot termelő termoelektromos megoldások csak külön eszközökben voltak elérhetők. A Fujitsu új rendszere dupla áramtermelési potenciált kínál, mivel egy eszközben képes hasznosítani a környezeti hőt és a fényt.
Egészségügyi célú alkalmazás esetén a technológia felhasználható például a fontos változók (pl. testhőmérséklet, vérnyomás, pulzus) alakulását figyelő érzékelőkben - akkumulátorok és elektromos vezetékek nélkül. Ha a környezeti fény vagy hő önmagában nem elegendő az érzékelő táplálására, a technológia mindkét forrást igénybe veszi az áramtermelésre. A megoldás az időjárás-előrejelzések készítését támogató környezeti érzékelőkben is felhasználható olyan távoli helyszíneken, ahol nehéz akkumulátort cserélni vagy elektromos vezetéket fektetni.
A technológia részleteit a december 6. és 8. között San Franciscó-ban tartott IEEE International Electron Devices Meeting 2010 (IEDM 2010) szakkonferencián mutatták be. A cég a megoldás kereskedelmi bevezetését 2015 körül tervezi. TECHNET
Lánc nélküli kerékpár
A Schwinn-Csepel magyar cég szerint a Stringbike márkanéven forgalmazott kerékpár olyan problémákra kínál megoldást, amelyeket nem is észlelnek a hagyományos biciklit használók, egészen addig, amíg ki nem próbálják ezt a modellt. A kerékpár nem csak a hagyományos láncot nélkülözi, hanem – és ez a fontosabb – a hajtást mindkét oldalra helyezi, szemben az átlag bicikli féloldalas módszerével. Bár ezt a kerékpárt nem olyan egyszerű megjavítani, mint hagyományos társát, előnyére szolgál, hogy a hajtás elemei tetszés szerint változtathatóak a terepviszonyok szerint. A hátsó kerék a könnyebb szállítás érdekében pillanatok alatt eltávolítható, ráadásul ehhez a hajtásmódhoz nincs szükség olajozásra. Világgazdaság Online