Margit Zoltán: 2011. 12. 11. - 2011. 12. 18.

2011. december 17., szombat

Karácsony Előtti Fohász



Karácsonyra készülünk, Jézus azt mondotta, hogy: "nem kaptok, mert nem kértek!" Ezért én alázattal megfogalmazom karácsonyi kérésemet a magam és az emberiség nevében!

Mostanában sokszor eszembe jut az a vak románul beszélő cigány koldus, ki egyedül nevelte börtönben lévő testvére két kis gyerekét. 1985 advent utolsó vasárnapján is ott állt, mind minden vasárnap, a gyulafehérvári székesegyház kapujában. Megkérdeztem, hogy hol lakik? Délután egy társammal ki is mentünk, és kiderült, hogy a kis falu végén egy vízmosás szélében, jórészt a földbe vájva egy kis putriba laknak. A december délutáni korai alkonyatban, egy gyertya pislákoló fényénél mesélte el szomorú sorsukat. A gyerekek, még kisgyerek korába viccből borsót fújtak a szemébe, mindenki kacagott, de ő többet soha nem látott, így iskolába se járt soha, egyetlen napot sem. Testvérének volt két kis gyereke, egy 6 éves fiúcska és egy 5 éves kislány, akit Floare-nak, Vadvirágnak hívtak. Szerencsétlen ember fát lopott (mennyi fa kellhet egy ilyen kis odú kimelegítéséhez?) és bezárták a feleségével. A gyerekeket a vak nagybácsi tartotta el koldulásból. Döbbenten hallgattuk a végtelen szomorú történetet, néztük azt a páratlan szegénységet mi elénk tárult: hat négyzetméter, egyetlen tenyérnyi ablak, földből épült sötét verem, a pár marék szalma, vacok az ágy helyett a sarokban. Hatalmas szánalom sőt szégyen érzet töltött el! Szégyelltem a gyerekek előtt, hogy része vagyok annak a felnőtt társadalomnak, mely őket egy ágy nélküli sötét veremre ítélte.

Karácsony délutánjára egy ágyat szereltünk matraccal és egy karácsonyfát, és a nyolc kilométerre lévő faluba gyalog, a hátunkon vittük ki az ajándékokat. A kis házikóba nem fért be a fa is, meg az ágy is. A fát a kunyhó előtt a hóba állítottuk fel! Nem tudom elmesélni azt a végtelen örömet, boldogságot, mit kis ajándékunkkal okoztunk. A gyermekek szinte a város széléig kísértek vissza, nem győzték köszönni az ágyat és a pár szem cukorkát, mit a fára aggattunk. Talán addigi életemben nem kaptam annyi maszatos puszit mind azon a karácsony estén!

Jó dolog jónak lenni... Jó dolog lehajolni a kicsinyekhez, az elesettekhez, a szegényekhez. Az évek alatt oly sokszor megtapasztaltam, hogy milyen tiszta, nemes érzés szeretetből irgalmasságot gyakorolni a bajban lévő emberekkel, gyerekekkel. Minden másféle örömnél szebb, tisztább, felemelőbb jónak lenni, jót tenni, szeretetből irgalmasságot gyakorolni a bajban lévőkkel. Annyira szeretném ezt a tiszta örömöt megéreztetni a gazdag emberekkel, és nem csak a magán személyekkel, hanem a nagy pénzügyi társaságok vezetőivel, a bankok elöljáróival is.

A szánalom, a szeretet, a jóság ajándékát kérem a gazdagok, az egész világ számára az Istentől, mert szomorúan látom, hogy nem csak a fizikai személyek szegényednek el napról - napra, hanem országok sora került a csőd szélire. Döbbenten látom, hogy a bajban lévő országok, egész nemzetek nem számíthatnak a leggazdagabbak jóindulatára, nagylelkűségére. A bankárok, mind a keselyűk lecsapnak a kiszolgáltatott népekre, és nemhogy alacsonyabb, elviselhetőbb kamatokkal adnának segítséget, hanem bűnös haszonleséstől mint uzsorások nagyobb felárral adnak teljesíthetetlen feltételekkel hiteleket.
Az elmúlt évszázad szörnyű gyermeke volt a proletár diktatúra, a kommunizmusban egy szűk réteg milliókra kényszerítette rá akaratát, és véres hatalmával visszaélve szorongatta az ártatlanokat. Ugyanezt tette a fasizmus is, magához ragadta a hatalmat és saját bűnös, önző logikájával megnyomorította az emberiséget. Bárhogy is nézem, a kormányokat ledöntő, országokat csődbe vivő, pénzügyi fortélyokkal mesés vagyonokra szert tevő kevesek, ezekhez a gyűlölt diktatórikus hatalmasságokra emlékeztetnek. A bankok diktatúrája eladósítja még a meg sem született gyermekeket is, nyomorúságos pénzügyi függőségbe taszítva minden állampolgárt. Elviselhetetlen terheket rak uzsora kamataival a népekre, csak azért, hogy a megszámlálhatatlan vagyonát folyamatosan gyarapítsa. Demokratikusan megválasztott kormányok dőlnek le, és a pénzvilág helytartói kerülnek hatalomra, kiknek egyetlen céljuk, kicsavarni az országokból, az uzsora kamatot.

Szeretettel, jósággal, kicsinységem tudatában kérem a gazdagokat,ésszerű, teljesíthető feltételekkel adjanak kölcsönöket a népeknek, országoknak. Hagyják fellélegezni, anyagilag talpra állni a nemzeteket, hogy szépen, lépésről-lépésre törleszteni tudják adósságaikat. Isten teremtette szép világunkat ne kényszerítsék bele újabb szenvedésekbe, véres, nyomorú lázadásokba, hatalmas utcai összecsapásokba. Olyan döbbenetes volt látni egy görög fiatal tiltakozó lányt, ahogy a hajától fogva húzták a földön űrlényeknek beöltözött zsoldosok. A bankárok most még dönthetnek a szeretet, a jóság mellett. A pénzük kamata lehet a hála és a köszönet, de lehet a vér és a könny, a parttalan gyűlölet. Az emberiség eddig mindig legyőzte és önmagából kivette a létére törő önző zsarnokokat, kik mind egy rákos daganat mindent magukba szívnak, de a közösség szolgálatára nem vállalkoznak. Most is így lesz, ha nem tud diadalmaskodni a szeretet és a nagylelkűség a gazdagok és a pénzügyi körök vezetőinek a szívében, akkor 10-20-70 év vergődés után, de mindenképpen a zsarnokok sorsára jutnak a bankárok!

Istenem, mint nagy folyót árazd ki a nagylelkűségedet a világra!
Kisebb testvéri szeretettel,


Csaba testvér ( Böjte Csaba)


Déva, december 14

2011. december 13., kedd

Szent Lúcia, vagy Luca asszony a boszorkány napja é?


Luca napja, december 13, a karácsonyi ünnepkör egyik legérdekesebb napja. Szent Lúcia, akinek alakját köszöntik e napon, a legendák szerint a harmadik és negyedik század fordulóján élt Siracusában, Szicília szigetén.


Előkelő, nemesi család tagja volt, szép, fiatal lány, aki egy alkalommal elkísérte beteg édesanyját Szent Ágota sírjához, hogy annak közbenjárását kérjék a gyógyulás érdekében. Itt álmában megjelent neki a szent, és hívta az égiek seregébe. Mikor felébredt, Lúcia kérte meggyógyult édesanyját, ne adják férjhez, mert ő immár örökre Jézus Krisztus jegyesének tekinti magát. Ebbe azonban elhagyott vőlegénye nem tudott belenyugodni, és ezért feljelentette a lányt keresztény hite miatt Pascasius fejedelemnél. A fejedelem mindent megkísérelt, hogy Lúciát a pogány bálványok előtti áldozat bemutatására kényszerítse, de hiába. A fejedelem ezt követően az ítélőszék elé vitette Lúciát (Van egy jegyzőkönyv is, melyben állítólag Lúcia kihallgatása szerepel, de nem bizonyított, hogy ez valóban a helyszínen készült.) A bíró ráparancsolt Lúciára, hogy áldozzon az isteneknek. Lúcia így felelt: "Egy áldozat van, ami tetszik Istennek, és ez a szegényeken való segítés. Mivel már semmim sem maradt, magamat adom oda.” 
A bíró rendreutasította: "Ilyesmit a magadhoz hasonló, ostoba keresztényeknek mondj, de ne nekem, mert én a Császár törvényére vigyázok!''-"Tartsd hát magadat a császárod törvényéhez!" – felelte Lúcia – "én meg szívem Urának, Jézus Krisztusnak a törvényéhez tartom magam. Te féld a császárodat, én az én Istenemet félem. Keresd uradnak kedvét, én pedig arra törekszem, hogy Krisztus előtt legyek kedves. Tedd, ami neked jólesik, de én azt teszem, amiből üdvösségem támadhat!” Akkor a bíró megfenyegette, hogy nyilvános házba záratja. De Lúciát nem tudta megfélemlíteni. "Ezt a testet nem tudod beszennyezni, mert az csak úgy lesz tisztátalan, ha az akarat beleegyezik. Ezért, még ha el is veszed erőszakkal testem tisztaságát, akaratomat erre nem tudod rávenni. Mire vársz? A testem kész a kínra!” Ekkor a fejdelem megpróbálta elvitetni a bordélyházba, hogy ártatlanságában megszégyenítse, de Isten segítségével nem sikerült elvonszolni a szüzet. Ezután kiadta a parancsot, hogy olajjal és szurokkal öntsék le és égessék el, ám a tűz sem fogott rajta. Végül rabtartói elvágták a torkát, de addig nem halt meg, míg imádságát be nem fejezte.

Szent jegyesség

Lúcia a legenda szerint Jézus menyasszonya volt, ezért házasságszerző szentnek tartották. Neve napján meggyfaágat vágtak, vízbe tették, és ha kizöldült, a lány még a következő évben férjhez ment.

A fény szentje

A Lúcia – magyarul Luca – név a lux, azaz a „fényesség” szóból származik. A fénnyel való kapcsolata miatt már a középkorban a szemfájósok védőszentjének tekintették. Maga Dante is megemlékezik erről az Isteni Színjátékban. Az egyház is bizonyára azért választotta ünnepének december 13.-át, mert a 16. századi Gergely-naptár életbelépése előtt ez volt az év legrövidebb napja, a téli napfordulatnak, a világosság születésének kezdete. Így magyarázható, hogy a magyar népi képzelet szerint is december hó folyamán e naphoz kötődik a legtöbb varázslás, népi babona.


Luca-asszony, mint boszorkány

A keresztény vallásban tisztelt szent mellett élt hazánkban egy ártó, rontó nőalak, az ősi hiedelemvilágból származó boszorkány, az ún. Luca-asszony is. Emiatt korábban ritkán adták e nevet a lánygyermekeknek, mióta azonban ez az archaikus hagyomány háttérbe szorult gyakoribbak lettek nálunk a Lucák.

Luca-napi babonák

Luca napján egykor számos szokás volt divatban. Mindenekelőtt az ún. Luca-búza keltése. A falusi asszonyok lapos tálakban búzaszemeket kezdtek csíráztatni a kemence közelében, amelyek karácsony tájára kizöldültek. Ebből a jövő évi termésre következtettek, de kuruzslásra is használták, a beteg állatokkal etették fel. Később e szokás átlényegült, kapcsolódott a keresztény liturgiához: a karácsonyi oltárt díszítették fel a Luca-búzával, vagy az ünnepi asztalra tették. Zöldje az adventi remény beteljesülését, fénye a Megváltó érkezését volt hivatott hirdetni, maga a búza pedig az élő kenyeret, Jézust jelképezte.
Az ősi hiedelem szerint ezen a napon tilos volt a lányoknak, asszonyoknak dolgozniuk. Ha ezt a parancsot megszegték, súlyosan megbűnhődtek. Sok legenda és babonaság is fűződik Szent Lúcia nevéhez. Ennek egyik oka abban rejlik, hogy a naptárreformig (Szent Gergely pápa nevéhez fűződik) december 13-a külön-leges napnak számított: a tél közepe, s jogi határnap volt, melyen nem volt szabad dolgozni. Hazánkban a népi hiedelem szerint Luca napján nem szabad idegent befogadni, mert elviszi a család szerencséjét. Védőszentjüknek tartják a varrónők, kárpitosok, de hozzá fordulnak szükség idején a bűnbánó nők is. Olaszország, mint aminek földjén élt Szent Lúcia, december 13-án fáklyás felvonulássokkal emlékezik a Szirakúzában vértanúságot szenvedett keresztény lányról.  

Lucázók

A fiatalok ezen az ünnepen sok helyen alakoskodni is jártak. A Luca-asszonynak öltözött maskara vezette a Lucázást, aminek során a termékenység varázslathoz szükséges rigmusokat adtak elő. Mondóka kíséretében megpiszkálták a tyúkokat is, hogy jó sok tojást tojjanak.

A "lucázók", "kotyolók" (általában legények, leányok) szalmát, fadarabot vittek magukkal. Erre rátérdeltek és elõadták termékenységvarázsló, mágikus szövegüket:

"Luca, Luca, kitty-kotty,
Tojjanak a tiktyok!
Kolbászuk olyan hosszú legyen, mint a falu hossza,
Szalonnájuk olyan széles legyen, mint a mestergerenda,
Zsírjuk annyi legyen, mint kútban a víz!
Annyi pénzük legyen, mint a pelyva,
Annyi csirkéjük legyen, mint a fûszál,
Annyi tojásuk legyen, mint égen a csillag!
Luca, Luca, kitty-kotty,
Tojjanak a tiktyok!" 


Ajándékba tojást kaptak, de ha nem, akkor fenyegetõzni kezdtek: "Egy csirkéjük legyen, az is vak legyen!" A szalmát a gazdasszony a tyúkok alá dugta, a vendégeket a konyhában ültette le, és úgy tartották, szerencsét hoz a tyúkokra, ha aznap legény érkezik elsõnek a házhoz.

Az emberek az időjáráshoz is kötötték e napot. Úgy vélték ugyanis, hogy amilyen az első nap, olyan lesz az eljövendő év első hónapja, amilyen a második nap, olyan a második hónap és így tovább. Ezt nevezik Luca kalendáriumának.


A legnevezetesebb népi szokás a Luca székének faragása. Ennek egy szabályos ötszög köré írt, öt egyenlő szárú háromszögből formált csillag volt az alakja, állítólag már a kelták varázsló papjai, a druidák is ismerték. Készítője Luca napjától kezdve mindennap faragott rajta egy kicsit, és csak karácsony estjére volt szabad elkészülnie vele. Ezért terjedt el a mondás: lassan készül, mint a Luca széke.

A szék arra szolgált, hogy segítségével tulajdonosa felismerje a falu boszorkányait. Ugyanis, ha magával vitte az éjféli misére és ott ráállt, nyomban meglátta, ki az, mert az illető ilyenkor szarvat hordott. A hiedelem szerint leleplezése után azonban ugyancsak jól tette, ha olyan gyorsan szaladt haza, ahogy csak bírt, különben széttépték a boszorkányok. Ez azonban csak akkor sikerülhetett neki, ha útközben szüntelenül szórta a mákot, mert azt a boszorkányok kötelesek voltak felszedni, és így nem érhették be. Miután hazaért, a Luca-széket el kellett égetnie.

A címben feltett kérdésre a válasz is az lehet, hogy kinek a pap, kinek a harangozó, kinek a népképviselője... 

Vagyon, ahogy írva vagyon! - Megtudjuk az éjféli misen, hogy ki a Szent Lúcia és ki a Luca asszony alakjára hasonlító boszorka, ha elkészítjük Luca székét és reá merünk állni, de ne feledjünk mákot a zsebbe tenni, hogy a végén nehogy mákunk legyen, ákom-bákom! 

Újításként be kellene nézni a parlamentbe és egyéb tisztes házba Luca székével...

Így Luca napján kívánom mindenkinek, hogy annyi pénze legyen, mint a pelyva 
az új esztendőben, hogy jusson is, maradjon is a banki kölcsönre-hitelre!

Wikipédia – Nőiportál – Magyar Kincsestár - Asztronet

Alapján összeállította:

Margit Zoltán

2011. december 11., vasárnap

Karmageddon - Nevergreen - 2012.



Nevergreen KARMAGEDDON 
lemezmegjelenés 2012. január 28.


Nyolc elemi erejű gótikus himnusz, magyarul és angolul. A Depeche Mode "Policy Of Truth" feldolgozása, valamint az "Ó Fortuna" nagyzenekar által kísért verziója - latinul.

Bónusz DVD

A "Mindörökké" koncert DVD remaszterizált újrakiadása, a zenekar összes videóklipjével!

Limitált CD-DVD

Ajándék Gothica belépővel előjegyezhető a metalshop.hu oldalon!


(Nagyobb méret érdekében kattintás a képre!)
Előrendelhető a Nevergreen új albuma, a Karmageddon!




Rendeld meg a Nevergreen új albumát, a Karmageddont ajándék Gothica koncertjeggyel, kérd dedikálva és a Nevergreen: Imperium 4CD BOX-al, 
mely így kedvezményesen lehet a Tiéd! 
Ha a koncerten szeretnéd átvenni az albumot, a személyes átvételt válaszd és írd a megjegyzéshez: a Gothica Fesztiválon veszem át!

 Dupla hosszúságú CD a következő dalokat tartalmazza:

1 Jöjj, Messiás
2 Sötétségből fény
3 Egy lövés egy halál
4 A végzet hajnalán
5 Míg a halál el nem választ
6 Policy of truth (Depeche Mode feldolgozás)
7 Dermedt angyal szárnyán
8 Népünk árnya visszatér
9 O Fortuna 
10 A halottlátó
11 Rise, Messiah
12 Dark Lights
13 One Shot, One Kill
14 Dawn of the Doom
15 Till Death Tears Us Apart
16 Tired Wings of Doom
17 Wishes in the Wind
18 Raise the Death

A limitált szériájú bónusz DVD tartalmazza a már nem kapható Mindörökké DVD (2003) felújított / kiegészített változatát, a 2003 május 2-i Gothica koncert felvételét felújított képpel és hanggal, illetve az összes Nevergreen klipet, köztük a legújabbat is.

Rendeld meg a lemezt a webshopon és válaszd a futárszolgálatot, a postát, vagy a személyes átvételt! 

Cím: 1114, Budapest, Fadrusz utca 2.

Nyitva tartás: Hétfő-Péntek: 10-18 

Bővebb infó és rendelés itt:

http://www.metalshop.hu/product_info.php?products_id=13450

www.metalshop.hu

Magáról a Karmageddon címről ezt mondta a basszusgitáros/énekes Bob Macura, aki ezúttal is maga játszotta fel a dalok ritmustémáit a stúdióban:


"Elsősorban maga a szójáték tetszett meg nekünk, de amúgy  is nagyon találó ez a Karmageddon cím, hiszen 2012 van, a lemez pedig most jön ki. Itt van ugyebár ez egész hiszti a világvége kapcsán, de ennél jóval többről is van szó, például a Földünk mérgezéséről, ami mára valóban apokaliptikus jelleget öltött, aztán az emberi viszonyok megváltozásáról, a folyamatosan zajló háborúkról, háborús gócokról és persze arról is, hogy a világot leginkább 2-3 család uralja. Ezek a témák mind-mind arra inspiráltak bennünket, hogy ezt a címet válasszuk."
"Az Armageddon a keresztény hitvilág szerint a világ végére utal, a Karma meg az elkerülhetetlen sorsra - tette hozzá Matláry Miklós. - Vagyis a pusztulás elkerülhetetlen, azonban ezt nem egy fatalista életfilozófia mondatja velünk. Küzdeni kell ez ellen. És nemcsak a Bibliára utal a cím, de a profán mindennapokra is. Mindannyian egy apokaliptikus és kaotikus világban élünk, ahol emberek vesztik el az egzisztenciájukat, a munkahelyüket, a lakásukat. Háborúk jönnek és mennek, egyre közelebb hozzánk. Több jóslat is ígért 'világvégét' 2012-re, a maják, Nostradamus... Van egy ilyen hangulat a világban, tehát aktuális a téma, de ettől még nem gondoljuk azt, hogy ez így is lesz. Viszont megihletett minket a gondolat. A Nevergreen szövegvilágától ez amúgy sem állt soha távol."
A Karmageddon egyik azonnal feltűnő jellemzője, hogy az énekesnő Simon Valentina, azaz Tina jóval meghatározóbb szerepet kapott a lemezen, mint legutóbb.
"Tina egy fantasztikus énekesnő, akinek a színpadi megjelenése is különleges. Már két éve ott van velünk minden koncerten, és azt láttuk, hogy nagyon pozitívak a visszajelzések vele kapcsolatban. Másrészt új vért is hozott a zenekarba, azaz lehetőséget arra, hogy általa is újítsunk, a dalszerzés terén szélesebbre tárhassuk a kapukat."

A Karmageddon dalait a két fő dalszerző, Matláry Miklós billentyűs és Bob Macura énekes/basszusgitáros mutatja be, a saját szavaival.

1. JÖJJ, MESSIÁS


Matláry Miklós: "Egy olyan nyitószámot szerettünk volna, ami előrevetíti a lemez további tartalmát, mind zeneileg és szövegileg, mind pedig hangzásilag. Középtempós, húzós, zakatolós metal riff adja az alapot, Bob erőteljes, 'hörgős' énekével, Tina pedig dallamos áriát vonultat fel a refrénben, amit Bob durva éneke tökéletesen ellenpontoz.
A dalhoz egy óriási gitárszólót produkalt az egyik vendéggitáros, Miso Marjanov (Mester Tamas Band), aki a Vajdaság egyik legjobb szólósa. A hangzás a zentai Chainroom stúdiót, a szabadkai Kesler stúdiót, valamint Nikola Mijic hangmérnököt dicséri. Meggyőződésem, hogy kevés magyar lemez szól ilyen világszínvonalúan és egyben brutálisan.
A nyitódal szöveg a mai világ romlottságáról, a szellemi értékek devalválódásáról szól, arról az apokaliptikus világról, amelyben élünk, átvitt értelemben. Az emberiség mindig is egy felső hatalomtól várta a megváltást. Tenni azonban keveset tett érte."

2. SÖTÉTSÉGBŐL FÉNY



Bob Macura: "Ez egy középgyors dal, vérbeli power metalos riffel. Igazából nagyon nem tetszik, hogy mostanában merre is tart a világ. Én egy örök optimista fickó vagyok, és mindig hiszek abban, hogy jobb lesz minden, viszont a nirvánáig nagyon rögös az út. És itt inkább a lelki harcot említeném.

Ez a szöveg alapvetően a reményről szól."

3. EGY LÖVÉS, EGY HALÁL


M.M.: "Ez egy középtempós, izmos, mechanikus metal riffel megáldott zúzda, indusztriális hatásokkal. Ez is erről az apokaliptikus világról szól. Elég, ha megnézed a híreket, máris tudod, hogy miről beszélek. Többek között a háborúkról, amelyeknek nincs vége és nem is lesz. De itt nem csak a Közel-Keletre gondolok, zajlik ugyanis egy mentális háború is.
Az 'egy lövés egy halál' kifejezés az amerikai katonai szlengből jött. One shot, one kill - ez a modern hadviselés precizitására utal. Ami persze nem mindig olyan precíz, mert alapvetően minden háború kaotikus jellegű.
Fogós, epikus refrén jellemzi a számot, ezt Bob énekli, Tina pedig ráénekli az opera kánont. Elég brutális hangzású szintiszóló is van benne, a végén pedig egy monumentális szimfonikus levezetés Tina áriájával."

4. A VÉGZET HAJNALÁN


B.M. :"Mozdonyszerűen húzós dal, zakatolós riffel, a refrénben Tina vokáljaival megspékelve. A mondanivaló a kilátástalanságról szól, az ember mindennapi harcáról, a kisebb-nagyobb csatákról szól, amelyeknek sosincs vége."


5. MÍG A HALÁL EL NEM VÁLASZT


M.M. : "A Karmageddon album egyik lassú tétele, de nem ballada, sokkal inkább ultragótikus doom, bár ez a lemez távolról sem egy tipikus gothic doom anyag. Ahhoz túl durván szól, és persze sok más irányzat hatása is megjelenik a dalokban.
Ez a dal viszont klasszikus Nevergreen, és lehet, hogy épp ez a jó benne. Nagyívű dallamok, Bob által énekelt melodikus refrén, persze Tina remek hangjával díszítve. Ezen a lemezen Tina sokkal többet énekel, mint legutóbb, tele van az anyag operás áriákkal, női vokállal, és nem csupán a díszítés szintjén, hanem funkcionálisan.
Ez a szöveg a szerelemről és a halálról szól, mondhatjuk, ez is tipikus Nevergreen. Szabolcs pedig egy nagyon jó szólót játszott fel a dalhoz - óriási!"

6. POLICY OF TRUTH (Depeche Mode feldolgozás)

B.M. :"Tőlünk már megszokták az emberek, szinte már alapkövetelmény is, hogy általában egy-egy populáris számot átformálunk a saját képünkre. Gondolj csak a Madonna nótára! Ezúttal is a Depeche Mode-hoz nyúltunk, a Policy Of Truth dalukat nevergreenesítettük. Még legalább 10 olyan Depeche Mode dal van, amiket szívesen feldolgoznánk, mert igazából rockos alapú a dallamvezetésük. Ezért is kedveltek ezek a metalosok körében is.
Szerintem tisztán metal zenét egyáltalán nem jó feldolgozni. Rizikós is, mert a pop slágereket lehet olyan módon átalakítani, hogy úgy még senki sem hallotta őket, tehát valami új hangzásvilág jön létre. A metal dalokhoz viszont nem biztos, hogy lehet többet, pluszt hozzátenni, és az sem biztos, hogy a közönség elfogadja egy újabb formában a már alapból is zúzós dalt."  

7. DERMEDT ANGYAL SZÁRNYÁN

B.M. :"Az egyik legkedvesebb szerzeményem az új anyagról, egy kimondottan szerelmi ballada. Akármennyire is nem akarjuk bevallani, mindenki vágyik arra, hogy szerethessen és hogy szeretve legyen. A szám szövege a nagyon erős vágyakozásról és a szenvedélyről szól, amely már-már valóságos fájdalmat okoz."


8. NÉPÜNK ÁRNYA VISSZATÉR

B.M. : "A leggyorsabb dal ezen a lemezen, és szinte már death metalos a refrénje. Emlékszem, hogy a szöveg megírásakor mennyire ki voltam akadva. Nem csoda, hogy az elkészült szöveg abszolút forradalmi jellegű, de mondhatnám akár felbujtónak is.
Felháborító, hogy ebben a régióban milyen kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek az emberek a kurva politika, a hülye háborúk és a korlátokat nem ismerő világhatalmak miatt. Nem tudom elhinni, hogy újra és újra ugyanazokat a barmokat választják meg az emberek! Aztán meg sírnak... Ébresztő!!!"

9. O FORTUNA (Carl Orff)


M.M. : "Carl Orff méltán híres klasszikus zenei darabját mindenki ismeri, pláne aki szereti a gótikus hangulatokat vagy az epikus filmek világát. A világ legnépszerűbb monumentális nyitánya ez a tétel. Egyszer már feldolgoztuk az Amok CD-n, de akkor magyarul. És szerettük volna még monumentálisabbra venni, még brutálisabbra, ez tehát egy másfajta hangszerelés, amelyben férfi és női kórus is hallható.
Szerintem az új lemez egyik igazán kiemelkedő darabja lett, Tina pedig óriásit énekel itt is. Egy egész kórust énekelt fel egyedül, azaz alaposan kihasználtuk a hangterjedelmét és az operaénekesi tudását. Bob is jó durván tette oda a verzéket, és ő is egész kórusokat énekelt fel, néhány barátunk segítségével.
Moti súlyos dobolása teszi meg súlyosabbá az egyébként sem könnyed tételt, Szabolcs meg nagy szólót produkált wah wah pedállal, a tétel végét pedig átírtuk: Tina itt többszólamú áriát énekel, amolyan záróakkordként."

10. A HALOTTLÁTÓ

M.M. : "Ezt az epikus dalt először az Ámokkal csináltuk meg. Olyan fajsúlyú szerzemény azonban, amit érdemes volt most feleleveníteni, ahogy a Dermedt angyal szárnyán balladával is tettük. Ez itt egy indusztriálisabb, szimfonikusabb jellegű hangszerelés.
A verzéket félig-meddig 'hörögve' adja elő Bob, a refrént Tina hozza operásan, és itt is egy egész kórust vettünk fel vele. Bob mély basszusa ezt kiválóan ellenpontozza. Monumentális lett!
Más jelleget kapott, mint a már ismert változatban, amit egyébként a kitűnő Szloboda Tibi énekelt fel eredetileg, amolyan Ronnie James Dio stílusban.
Itt is egy vendéggitáros szólóját hallani, mégpedig az egyik volt gitárosunknak, Vladónak köszönhetjük ezt a hatalmas szólót."




Egyéb:

Gothica fesztivál 2012. - Karmageddon

Az elmúlt évek emlékeinek köszönhetően a Gothica fesztivál hallatán három, számomra örökérvényű név jut eszembe: Árnyak, De Facto, Nevergreen. Sajnos az első két név koncertjeit talán már sosem lesz alkalmunk meghallgatni (bár soha ne mondd azt, hogy soha, hisz történtek már „csodák”’), viszont a Nevergreen megmaradt nekünk és reméljük így lesz ez még hosszú-hosszú évekig. Kimondva, vagy kimondatlanul ez az este elsősorban a fent említett zenekarról, és a fesztivál napján megjelent lemezükről szólt, ezzel együtt a többi fellépő sem épp a „futottak még” kategóriába sorolható. A műfaj jelenlegi hazánkban tevékenykedő, vagy épp hamvaikból újjáéledő karizmatikus alakjai szép számmal képviseltették magukat ezen az estén és mint ahogy az lenni szokott, akadt közöttük olyan is, aki rendesen kilóg a sorból (Casketgarden, Christian Epidemic és The Konstellation), hisz az általuk prezentált Extrém Metal muzsika „Gótikus” beskatulyázásával még a bátrabbak sem mernének próbálkozni. 





Előbbi zenekarokról már sokan és sokat halhattatok, utóbbi névről viszont bőven van mit mesélni. A 2009-ben alakult zenekar megálmodója igen komolyan veszi a dolgát, hisz brutálisan rövid idő alatt komoly eredményeket ért el. Ennek legékesebb bizonyítéka a közelmúltban megjelent, ultrabeteg és profi hang és képminőséget prezentáló videójuk a „Goldminer”




A videó alapján talán kialakult bennetek egy kép arról, hogy mennyire lehettem mérges, amiért lemaradtam a kora délután színpadra lépő The Konstellation hangversenyéről. Az Őket követő Sense Of Silence zenekar műsorára szintén kíváncsi lettem volna, és amint tehetem, elmegyek egy koncertjükre, hisz sok jót hallottam róluk. Nem sokkal 15.30 után érkeztem meg a Club 202 nem dohányzó jégvermébe. A közönség ekkor még csak nyomokban volt jelen, mint mogyoró a hozzá legkevésbé sem passzoló élelmiszerekben. Ennek ellenére sikerült összefutnom néhány rég nem látott ismerőssel, akiknek igencsak megörültem. Ekkor kezdte műsorát a D/Harma zenekar, akik új énekesnőjükkel álltak a színpadra. Fontosnak tartom az őszinteséget, így most is az leszek. Nem tettek rám különösebb benyomást a produkciójukkal. Lehet, erről nem Ők tehetnek, hanem csak a korai időpont és félreértés ne essék, nem rossz amit csinálnak, de valahogy ott és akkor inkább az „aláfestő zenei szolgáltatás” szerepét voltak kénytelenek betölteni a jobb sorsra érdemes zenekartagok. A hideg és a dohányzás radikális tiltása erősen lehúzta az ekkor még nem éppen heves hangulatot, és a hangzástól sem voltam elájulva. 



A D/Harma fellépését követő Velvet Seal koncertjét nagyon vártam, hisz nem kis névről van szó. Külföldön nagyobb népszerűségnek örvendenek, mint idehaza. A zenéjük igen kellemes ötvözete a göteborgi Metal zenekarok hangulatának és a Within Temptation fémjelezte Goth/Rock zenének. A hangzás itt már kezdett alakulni, az élvezhető hőmérsékletnek viszont még a közelébe sem jutott a hely, ez abból a szempontból bír jelentőséggel, hogy végül a hideg vett rá, hogy letáborozzak a színpad előtt, hátha ott a reflektorok miatt cseppet elviselhetőbb a klíma. Sajnos a Velvet Seal fellépésében nagyot csalódtam, mivel jóval többet vártam ettől a bandától. Gabi személyében ott és akkor nem az a díva köszönt vissza, akit a videókból jól ismerhetünk. Érezhetően elégedetlen volt a csekély nézői létszámmal, és valahogy a buzdítás sem hozta meg a várt eredményt. A pozitív döbbenetet a záró feldolgozás szám, a Flashdance c. filmből ismert Maniac okozta, mert azt valahogy annyira sikerült eltalálni, hogy nem is értem miért nem a koncert közepén játszották, hisz nagyobb eséllyel perdült volna táncra, az egyébként már közben gyarapodó publikum.





Egy ilyen jellegű est szerintem elmaradhatatlan fellépője az Ideas zenekar. A lemezbemutató fellépésük remekül sikerült, és határozottan megalapozta a jókedvem, ami innentől egész este töretlenül ki is tartott. Nagy kedvencem a Főnix dallamait még most sem tudom (és nem is nagyon akarom) kiverni a fejemből. Anita szenzációs énekesnő, az egész koncert alatt sugárzott belőle a zene iránti szeretet. Számomra a látottak közül ez jelentette a nap első igazán jó koncertjét.



Az est legnagyobb meglepetését a Dying Wish feltámadása jelentette. Hihetetlen jó koncerteket adtak évekkel ezelőtt is, és egyszer csak volt-nincs…eltűntek, mint a kámfor, majd eltelt négy esztendő és végre ismét próbálni kezdtek. Hogy kíváncsi voltam-e?! Nem kifejezés Szépen be is betonoztam magam a színpadtól ideális halló- és látó távolságban, Szapy barátunk társaságában, aki el is látott jobbnál jobb ötletekkel eme beszámolóhoz, de a franc egye meg, nem elfelejtettem mindent a Dying Wish hatására. A koncertre a legjobb szó talán az, hogy ÉLT... Dömötör Balázs leginkább egy rendkívül elégedett őszülő napközis nebulóra emlékeztet, és nem az a színpadot lebontó alkat, de annál remekebb énekes. A srácok szemmel láthatóan élvezték a bulit. Eljött az a pillanat is, hogy már nem bírtam ki, és bemásztam előre. Kegyetlen nagy élmény volt végighallgatni amit a színpadon művelnek. És nem, nem látszik rajtuk a kihagyás, sőt…Olyan meglepetés dalokat vonultattak fel, hogy a bokám le… szóval hatalmasat ütött. Az első döbbenet Deep Purple – Perfect Strangers …te jóságos ég, hogy ez mekkorát szólt. Utoljára ezt a számot a Dream Theatertől hallottam, most akkor csépeljem még a szót? Minek? :) ÉS erre még sikerült rátenniük egy lapáttal a Depeche Mode – Enjoy The Scilence című dalával. Csendben megjegyzem, hogy az est folyamán már elhangzott egy DM dal, ami közel nem ütött ekkorát. Erre a koncertre garantáltan sokáig fogok emlékezni. Ezek után vetődött fel bennem, ha még az Evenson is újjáalakulna akkor lenne igazán szép világ...:)


A Casketgardent már jó párszor hallottam élőben és szívesen hallgatom a lemezeiket is. Hozták a formát ez alkalommal is. Balázs megszabadult a rőzsétől, Cseh István énekes osztotta a kultúrát a Ba+ekkel és a Gótok fricskázásával (hogy finoman fejezzem ki magam), aminek értelme ugyan nem sok volt, de valamiért nyilván nagyon be kellett szólni. Ő tudja, valakinek biztosan ez kell, én néhány megmozduláson jót mosolyogtam. Cirkusz és kenyér, de legalább a zene nagyon rendben van. Jön az új lemez, amire (ellentétben a beszólásokkal) tényleg kíváncsi vagyok, a cucc a 2012. februári HammerWorld magazin CD mellékleteként jelenik meg.




És végre eljött a pillanat, amire egész este nagyon sokan vártak. A Nevergreen végre színpadra lépett. Bevallom őszintén a soundcheck alatt kissé letaglózott Tina orgánuma (egy ilyen képzett hang, hangosítás nélkül is erős), és bár lemezen tetszett a női énekessel megerősített Nevergreen, valahol volt benne egy enyhe félelem, hogy ez élőben nem fog akkorát ütni. Tévedtem, mindamellett, hogy kellett némi ráhangolódás. Furcsa, mégis hatalmas élmény volt így hallani a régi dalokat, az új szerzeményeknél pedig teljesen természetesnek hat, hogy nem csak Bob énekel. Nagyon kíváncsi vagyok már az új lemezre. Minden klasszikus terítékre került, az Új sötét kor alatt már én sem bírtam magammal (ekkor már alig volt hangom, az Ámoknál már egyáltalán nem…) és immáron „haj nélkül” Headbangelésbe kezdtem. Semmi nem maradt ki, minden olyan dal elhangzott, amit egy valamire való Nevergreen rajongó várhatott. Annyi év után sem lehet megunni ezt a zenét. Ez az este valóban egy ünnep volt, az új lemezt és a régi, sokunk számára feledhetetlen dalokat ünnepeltük.


A hangzás minden szempontból rendben volt, a Frozen alatt felvonultatott hastáncos lányok koreográfiája is beleillett az est hangulatába. 



Látszott azért, hogy volt néhány „első koncertes” is a közönség soraiban, hisz a visszázás nem maradt abban az Ámok után sem…pedig oly sok év után sem változott a szokás, ha lemegy az Ámok, a függöny is legördül, még, ha nem is szó szerint. 


Sokak számára (beleértve engem is) ez az este itt ért véget. Hosszú, tartalmas nap volt. A Christian Epidemic zenekart már jó párszor volt alkalmam élőben látni, és egy pillanatig nem féltem attól, hogy nem marad közönségük, hisz a Nevergreen pólók mellett egyértelműen a Christian Epidemic feliratot viselők voltak többségben. Akkor viszont rendesen fogtam a fejem, mikor a koncert másnapján kiderült, hogy a estét záró Reason billentyűse egy több mint évtizedes jó cimborám akit már nagyon rég nem láttam…ha ezt előre tudtam volna. Remélem jövőre hasonlóan jó lesz a felhozatal.







Népszerű bejegyzések

Follow on Bloglovin