"Először eljöttek a zsidókért, nem szóltam, mert nem
voltam zsidó. Aztán eljöttek a kommunistákért, nem szóltam,
mert nem voltam kommunista. Aztán eljöttek a szocialistákért, nem
szóltam, mert nem voltam szocialista. Aztán eljöttek a
szakszervezetisekért, nem szóltam, mert nem voltam szakszervezetis.
Aztán amikor értem jöttek, már senki sem maradt, hogy szóljon
értem."
Martin Niemöller lelkésznek ez az idézete
egyedülállóan írja le a második világháború előszelét,
hogyan is tudott eluralkodni a német társadalomban egy
totalitárius, pusztító ideológia.
Ezek a gondolatok egy
globális tekintetben talán kevésbé jelentős, de egy olyan
közösség szempontjából, amilyen a vajdasági magyarság,
sokkalta fontosabb dilemma kapcsán merültek fel bennem. Egy negatív
eset, egy verekedés nyilvánosságra hozása nyomán került sor
nézeteltérésre. Annak lényege pedig túlmutat az újságíráson,
mint szakmán, és azt mutatja, hogy igazából ma két domináns
nézet uralkodik a gondolkodó vagy magukat annak valló emberek
által benépesített közegben. A szóban forgó kolléga arra
hivatkozva utasította el, hogy a témával foglalkozzon, hogy
falusias környezetben nem ildomos a problémákról írni, mert ha
adott esetben az ügy érintettje a szomszédunk, akkor hogyan fogunk
holnap vele együtt élni. Sőt, ehhez még hozzátette: akik helyben
élnek, árnyaltabban látják a dolgokat, mint aki csak „átutazóban”
van.
Több gondom is akadt ezzel a megnyilvánulással, amely
sajnos jelenségszerű, nem csak egy-két embernél jelentkezik.
Eleve túl kicsi ugyanis ez a közösség ahhoz, hogy itt bárki is
átutazó lenne. A másik probléma pedig, hogy ami az ilyen típusú
gondolkodásból kiviláglik, az nem más, mint a provincializmus.
Amellyel bizonyos értelmiségiek gyakran érvelnek, téves célzattal
és tartalommal. Abban a pillanatban, amikor a magyar politikus,
tanár, újságíró, értelmiségi befelé fordul, megfutamodik, és
annak ellenére, hogy tisztában van a problémákkal, azokat
elhallgatja, azok felett elsiklik, akkor meg kell kongatni a
vészharangot.
Ha egy kétszáz-háromszázezres kisebbségben élő
közösség gondolkodói körében kialakulóban van egy olyan réteg,
amelyre a félelem és az elhallgatás jellemző, az a közösség
veszélyben van. És ha az illetékesek nem tesznek a jelenség
ellen, akkor az ilyen közösség önmaga önkéntes felszámolásának
a folyamatát kezdi meg.
Ahhoz, hogy a vajdasági magyarság itt
maradjon és megmaradjon, ahhoz lüktető, szókimondó, tényfeltáró
értelmiségi rétegre van szükség. Ahhoz nyilvános viták
kellenek. Ahhoz rá kell mutatni a problémákra is. Ha csak színes
óvodai ünnepségekről, játszóházakról, falunapokról,
táncházakról esik szó a közbeszédben, arról viszont nem, hogy
az utcán térdig kell járni a sárban, mert nincs aszfalt, pedig
megvolt rá a pénz, vagy arról, hogy a játszótér életveszélyes,
ott már a közösség szolgálatáról szó sincs. És akkor nem is
említettük az olyan, sorsunk szempontjából égetően fontos
témákat, mint a magyar többségű településekre betelepülő,
más nemzetiségűek tömegei és az ezzel járó jelenségek, az,
hogy a magyar gyerekeket a betelepülők gyerekei esetleg üldözik,
terrorizálják.
A Vajdaságban élő magyar közösség
szolgálata nem egyszerű feladat. Viszont, aki felvállalja, az nem
művelheti szakmáját lelkes műkedvelőként, rózsaszín
szemüvegben és a falevelek rezdülésétől is megijedve. Annak ki
kell nyitnia a szemét, annak meg kell látnia és beszélnie kell a
negatívumokról is. Addig szemet lehet hunyni, mondjuk az
elharapódzó betörések felett, amíg nem hozzánk törnek be.
Egy
másik gondolat, ami szintén vajdasági magyar újságíró szájából
hangzott el, hogy a vajdasági magyar médiának nem kell
naprakésznek lennie. Ez a kijelentés szintén nagyon veszélyes, és
szintén kimeríti a provincializmus fogalmát. Mert ennek a
kijelentésnek esetleges elfogadásával szépen-lassan felszámoljuk
a vajdasági magyar médiát. A médiának, akkor is, ha az
kisebbségi, profinak kell lennie. Naprakésznek és olyannak, ami
nem csak a „cukiságokról” számol be, hanem a problémákról
is. Mert csakis akkor tud a magyarság, mint gondolkodó,
fejlődőképes és működő intézményrendszerrel rendelkező
közösség fennmaradni, ha nem veszik ki belőle a kritikai érzék,
ha a közéletben viták alakulnak ki, és ha sikerül kiirtani azt a
téveszmét, hogy a kritika csakis bántó és irigységből fakadó
lehet, nem pedig esetleg jobbító szándékú.
Nincsenek
közöttünk átutazók, mi mindannyian itt élünk. És mi
mindannyian árnyaltan látjuk a dolgokat. Nem is annyira azokkal van
a baj, akik ezt nem látják és nem érzik, sokkal inkább azokkal,
akik tisztában vannak vele, de mégis szemet hunynak felette. Éppen
ezért, a közösség és a szakma iránti elkötelezettségünk is
megköveteli, hogy ezekről a dolgokról nyíltan beszéljünk.
Ellenkező esetben magunkat zárjuk gettóba, magunkat alacsonyítjuk
le kisebbségibbé is a jelenleginél, és mi magunk végezzük el
önmagunk felszámolását, és e térségből való eltüntetését.
És akkor mindannyian átutazókká válunk a szülőföldünkön…
Bajtai
Kornél
Magyar Szó, 2013. október 12., 24.,
Megjegyzés:
Ezt az – egyébként kitűnő írást – egy
olyan lap közölte, amelyik éppen semmiben nem tartja magát a
benne foglaltakhoz. Már az is kész csoda,
hogy egyáltalán közölték.
Bozóki Antal