„… jelzi: van még lópikulányi
remény –
nem olyan hosszú, mint amilyen kemény.
Nyomorát
viselve arról álmodik,
zsebkendő helyett nyelvére köt
csomót.
S mielőtt elszámolna háromig,
megszokja e romlott
Paradicsomot.”
(Sziveri János: Új glossza)
Az együgyű,
százeszű és ezermester elvtársak a megboldogult szocialista
önigazgatású társadalomban nemigen ismertek lehetetlent. Az elmés
mondolat szerint, ha a helyzet úgy kívánta, akkor az almából
akár almáriumot csináltak, a szilvából szilvóriumot, a semmiből
pedig a legtöbbször semináriumot. Irigykedésre igazán semmi
okunk nincsen, mert ebben a legeslegújabb kori demokráciában mi is
tökélyre fejlesztettünk legalább egyvalamit. Méghozzá a
futószalagon történő stratégiagyártást. Merthogy nálunk már
(ha más egyebe nincs is, de) stratégiája (az bizony) van az
oktatásnak, a művelődésnek, a tájékoztatásnak, a sportnak…
(Már nagyon kíváncsian várom, mikor lesz ennek a többszörösen
alávetett kisebbségi sorsnak, ennek a gyalázatos
mélyszegénységnek, ennek a délvidéki nyomorúságnak is
stratégiája.) Merthogy most ennek a stratégiafazonnak van éppen a
szezonja. Ettől és csakis ettől lesznek azsúrak az urak. És
ettől lesz majd azúrkék felettünk a vajdmagy ég. Igazán nem
akarok gonoszkodni, de mintha lenne ennek a recsegve pergő STRATÉGIA
szónak egy csöpp kis militarista felhangja. Én csak emiatt nem
szeretem. Attól tartok, hogy ha egy dokumentumtervezetnek ilyen
kemény, markáns, katonás gyűjtőcímet adnak, akkor ez a
bakaszarkemény szigor (előbb-utóbb) majd valahol a tartalomban is
fellelhető lesz. Még ha olykor ügyesen álcázzák is. Mint teszik
azt például a vajdasági magyar tömegtájékoztatási-rendszerre
tervezett és készített (mért-szabott-varrt) STRATÉGIAEGYENRUHA
esetében is. Gondolván bölcsen: ha már sehogy máshogy nem
lehetséges, legalább ily módon valósuljon meg a délvidéki
sajtóban az egyenjogúság. Így jöhessen létre a médiaegyensúly.
Így lehessen majd Nyuszi Koma is szép, meg Róka Koma is szép.
„Az
Alkotmányban szavatolt anyanyelvű tájékoztatás (…)
kulcsfontosságú a vajdasági magyar közösség számára” –
áll a Magyar Nemzeti Tanács megbízásából készült Vajdasági
magyar médiastratégia (2011-2016) címet viselő dokumentumban. Az
igen terjedelmes anyag legelső kopogós mondatának a
valóságtartalmát nyilván egyetlenegy épeszű ember sem merészeli
megkérdőjelezni. (És nagyon úgy fest, hogy a folytatást sem!)
Egy alapos kontempláció után nyilvánvaló a végkövetkeztetés:
a vajdasági magyar médiarendszer kissé elnagyolt
állapotfelmérésének is tekinthető, rögtönzött
helyzetjelentés, olyan felemás. Akár a mi sajtónk. Híven
tükrözi, vissza-visszatükrözi azt. Egyszer elégedetten
állapítjuk meg, hogy milyen szerteágazó is a mi VM
médiaalagút-rendszerünk, hiszen megjelentetünk saját gyermek-,
ifjúsági-, napi- és hetilapot, internetes és sok-sok kisújságot,
van jó néhány rádiónk és televíziónk… Mi egyebet akarunk
még? Máskor meg amiatt sopánkodunk, hogy amivel rendelkezünk, az
mind-mind édeskevés. Ráadásul itt-ott egy kicsit már dohos is,
penészes is, meg enyhén naftalin szagú is. Vagy mondhatnám kissé
nyakatekerten úgy is, amint az egyik középiskolás diák
fogalmazásában olvastam (és egy életre meg is jegyeztem): az idő
vasfoga elszállt felette. Esetenként még halovány is, vérszegény,
jellegtelen, arc nélküli. Sokszor eladhatatlan, nézhetetlen és
hallgathatatlan. Éppen ezért nem is érdemelne mindennap vállon
veregetést Joe Pulitzer apánktól, a sajtókirálytól.
„…
Elrendez minket a szél: megint,
megrajzol ismét, homokból,
pernyéből –
vélhetően reménykeltőbb ábrát.”
(Sziveri
János: Homokábrák)
Hamarosan a Magyar Nemzeti Tanács elé,
és (szent, mint a mise, hogy) elfogadásra is kerül az
újságírószakma legnagyobbjai és legjobbjai által kidolgozott
vajdasági magyar médiastratégia. (Ezt a leg-leg-legekről, az
úgynevezett top-zsurnalisztákról szóló hírt épp a napokban
hallottam az egyik rádióműsorban. Meg is lepődtem rendesen, mert
a mi szakmai piramisunk csúcsán álló újságírónk, kötve
hiszem, hogy részt vett volna ebben a munkában. Nem olyannak
képzelem. Úgyhogy: én most megkövetem a szakma óriásait és
góliátjait (én, a vajdmagy firkászok legparányabbika és
leghitványabbika), de egy sor dolog egyszerűen kikívánkozik
belőlem. S minthogy (idézek a médiastratégiából): „minden
állampolgárnak joga van a sajtó útján közölni alkotásait,
nézeteit, amennyiben azok nem sértik a Szerb Köztársaság
alkotmányos rendjét”, így tán én is elsorolhatom, mely
gondolatok nem hagynak nyugodni engemet…
Minthogy minden jövő
csakis és kizárólag a múltra épülhet, kezdetnek jöjjön egy
rövidke tűnt időket idéző visszapillantás! Egy apró retro
flashback. Nem kell hozzá hosszas szemlélődés: a fokozatos és
lassú erózió okozta leépülés mindegyik sajtótermékünk
esetében látványos. (Amit látok: látvány. Amit hallok:
halvány.) Kezdve magától az épülettől, amelyben székel(t) a
híres, nevezetes újvidéki Forum Lap-, Könyvkiadó és Nyomdaipari
Munkaszervezet, és amelyet a dokumentum készítői egyenesen
SAJTÓPALOTÁNAK neveztek, sejtetve ezzel az 1957-es beköltözés
kori állapotokat. Nem is volt abban semmi meglepő, hogy két
évtizeden át már-már presztízsharcot kellett vívni a kiadóházba
való „bejutásért”. Amikor én a nyolcvanas évek derekán a
Forum-házba csöppentem – s amikor már éppen az utolsókat rúgta
a szocializmus –, szinte a nyomát sem láttam az egykor volt
fényűzésnek. Maga a kiadóház (palota helyett) inkább egy
meglehetősen lelakott bérházra hasonlított: jócskán elavult
műszaki felszereléssel, kopottas bútorzattal és többnyire
megsavanyodott, megkeseredett dolgozókkal. Harminc év alatt bizony
elfogyott a vaj is, a méz is meg a lekvár is a kenyérkéről, és
akkor már a legszófogadóbbaknak is csupáncsak morzsikák jutottak
a legendás kommunista elvtársi gazdagságból és jólétből.
Merthogy igenis legendája volt a boldog-idők-béli
bőkezűségnek/pénzszórásnak. Amikor például – nem csak úgy,
a Mindenható/Isten nevében, hanem a mindenható párt nevében és
az elvtársi szolidaritás jegyében – lakásokat adományoztak a
kiváltságosoknak, vagy lakásfelújításra és még ki tudja,
milyen célból mesés kölcsönöket osztottak… Amikor még
rengeteget utazgathattak… Amikor még csinos kis summát kitevő
napidíjat számoltathattak el maguknak… Amikor még 1500-as
létszámmal és teljes fordulatszámmal üzemelt a cég… Amikor
még úgy írtak napilapunkról, a Magyar Szóról, hogy az alighanem
a világ legislegkiválóbb magyar nyelvű napilapja… És amikor
még annak a példányszáma hétköznap meghaladta a 35 000-ret,
vasárnap pedig a 62 000-ret is. (Hogy milyen besorolásos minősítést
érdemelne mostanság – de nem kizárólag a hétköznap eladott
2000-res és a hétvégi 17 000-res példányszám okán –, az is
megérne egy-két misét.) A 10 000 példányban megjelenő Képes
Ifjúságot, a jugoszláviai magyar fiatalok egykori hetilapját –
amely a lázadó/útkereső/irkálgató fiatal értelmiségiek
gyűjtőhelye volt –, mára már egy 2000 példányban nyomott,
színházi, zenei és úti beszámolókat tartalmazó magazinná
silányították, és a napilap szerdai mellékleteként ingyen
osztogatják. A legdrasztikusabb példányszámcsökkenés mégis a
Hét Nap esetében figyelhető meg: a valaha (amikor még volt saját
arca és egyéni stílusa) 60 000 példányt is elért hetilapból ma
mindössze 3700-at adnak el havonta. Noha a 62 éves Újvidéki Rádió
hőskorának is az 1970-es és az 1980-as éveket tartják
(elsősorban a műsorainak színgazdagsága, sokrétűsége és
sokrétegűsége, meg nyilván a gárda számbelisége miatt), ma is
több olyan műsort sugároz, amelyek még a
legrégebbi/leghűségesebb/legigényesebb hallgatókkal is képesek
feledtetni a régvolt idők adásait. És jó néhány olyan
munkatárssal is büszkélkedhet, akik már önmagunkban is formálják
és alakítják a hallgatóságot és a hallgatottságot, növelik az
egyes tematikai műsorok népszerűségét, sőt: magának az
újságíró mesterségnek is emelik az ázsióját. (Ami pedig –
különösen mifelénk – elég nagy ritkaságnak számít.) A
hányatott sorsú Szabadkai Rádiót, amely a közvélemény-kutatások
szerint a tartomány legnépszerűbb rádiója, már többszöri
nekifutásra megpróbálták – ha nem is végérvényesen
eltüntetni az éterből, ha nem is végleg elnémítani, de legalább
– jó erősen lehalkítani. A sors iróniája, hogy éppen a
vajdasági magyar politikai hatalmasságok készültek fel arra a
gyászos feladatra, hogy megadják számára a kegyelemdöfést.
(Csak azért, hogy még jobban fájjon!) Ők ugyanis ezzel a rádióval
párhuzamosan létrehoztak egy másik, egy ellenlábas, egy
árnyékrádiót – televízióval egyetemben (Pannon RTV) –, hogy
rögtön két legyet üthessenek egy csapásra. (És láss csodát: a
fene nagy demokráciában is felépült egy sajtópalota, csak
ezúttal Szabadkán és üvegből!) A Pannon Rádió a
közszolgálatiság helyett a műfajnak inkább a könnyedebb,
kereskedelmi változatát választotta, vagyis a műsoroknak
elsősorban a szórakoztató jellegét hangsúlyozza. Talán épp
emiatt van az, hogy legtöbben a zene miatt hallgatják. (Magától
adódik a kérdés: csupáncsak amiatt kellett a semmiből felépíteni
a 43 éves Szabadkai Rádió tövében egy vadonatúj másikat, hogy
vele jókat zenélgethessünk? Amúgy meg biztos vagyok benne, hogy
kizárólag ezen egyetlen kritérium figyelembevételekor még a
kimondottan falusinak számító hajdújárási Rádió90-nek sincs
az égvilágon semmi szégyellnivalója. Sőt: százszorta jobb
sorsot érdemelne.) Az Identitás Kisebbségkutató Műhely által
végzett felmérés szerint (kb. fél évvel ezelőtti adatok) a
legtöbb vajdasági magyar a televízióból tájékozódik. Híradót
42 százalékuk néz rendszeresen. A legnagyobb múltú és egyben a
legjelentősebb Újvidéki Televíziót is alaposan megtépázták –
anyagi, műszaki és szakmai téren egyaránt – az utóbbi
évtizedek mindenféle viharai. Valamilyen csoda folytán az MNT
mégsem a legtapasztaltabb veterántévét tartja a délvidéki
magyarság szempontjából a legfontosabbnak, hanem az ugyancsak
szabadkai Pannon Televíziót.
„Hol hagyta tiszta, szép
eszét,
aki zsarnokságra vágyik?”
(Sziveri János:
Rákrománc)
A médiastratégia megszövegezői onnan kezdték
a téma kidolgozását, hogy az anyanyelven történő tájékoztatás
kulcsfontosságú az itt élő magyarság számára (s ha ezt még
megtoldjuk azzal, hogy a sajtószabadság – alapjában véve –
egyetemes érték és alapvető emberi jog), akkor felvetődik a
kérdés: milyen perspektívát kínálunk fel azoknak a régióknak,
amelyek az elmúlt években helyi jellegű tájékoztatás nélkül
maradtak. Mert megszűntek a helyi lapok, mert elhallgattak a helyi
rádiók és televíziók. Márpedig, ha ezen állítás megfelel a
valóságnak, akkor a tájékoztatás nélkül maradt lakosságnak
éppen az az elemi/alkotmányos joga sérült, amely szerint őt az
még ebben a zűrzavaros Szerbiában is megilleti. A nagy
állami/fővárosi televíziók/rádiók műsorait (amelyek szinte
mindenhová eljutnak) hiába kémleli/füleli, mert azok legfeljebb
csak hallgatni tudnak magyar nyelven. A VM média rendszeréből
kirekesztett, kifelejtett és a sorsára hagyott régiók esetében
badarság fejlesztésről beszélni, hiszen először azt a vezetéket
kell kiépíteni, amelyen keresztül maga az információ-áramlás
megvalósulhat.
Az állami pénzcsapok elzárása – egyáltalán
állam bácsinak, az anyagi biztonság és a folyamatos működtetés
egykori letéteményesének kifarolása a sajtó mögül – a
vajdasági magyar médiumok apraját-nagyját (már ha szabad
egyáltalán ily módon disztingválni!) érintette. És ez csak az
egyik savanya nyavalya. A következő lépcsője a nemzetiségi
(kisebbségi) sajtóval való kibabrálásnak a sokat ígérő, de
csak keveset adó privatizáció volt. Egész Vajdaság területén
egyetlenegy esetben sem bizonyult sikeresnek. Persze: a kóros
pénztelenség egyáltalán nem számít új keletű járványnak a
magyar nyelven történő tájékoztatásban. Emiatt sírdogálunk
már legalább huszonöt éve. Tudom, komoly ellentmondás, de mégis
mintha túl könnyen átsiklottunk volna felette. Mintha az első
szóra félreálltunk volna az útból. Mintha az itteni magyarok nem
fizetnének be még mindig annyi adót a szerbiai állami kincstárba,
amiből futná a magyar nyelven tájékoztató médiumok
működtetésére. Mintha mindinkább csak egy irányba, az
anyaország felé tekingetnénk, mintha kizárólag csak onnan
várnánk a pénzeső hullását, mintha csak abba az egy irányba
tartanánk mind a két markunkat.
A vajdasági magyar média
rendkívül gazdag intézményrendszer, hagyományokkal – vélik a
stratégia készítői –, ugyanakkor a szakmai hanyatlás, a
nemzeti értékek hiánya és ebből következően a piacvesztés
jellemzi a leginkább. Lényeges az is, hogy a sajtónkban meg kell
jelennie a közérdeknek. „A médiának tudatosan vállalni kell a
közösségi identitás kialakítását, illetve a meglévő
megerősítését. Ennek kiemelkedő támpontjai a magyar nemzet és
a vajdasági magyar közösség nemzeti ünnepei, jeles napjai és
szimbólumai. Ezekről és a hozzájuk kapcsolódó eseményekről,
történésekről méltó módon megemlékezni, hírt adni és
tudósítani kötelesség.” S hogy teljes legyen a kép, az eddig
kirakott kockákhoz illesszük még hozzá a Magyar Nemzeti Tanács
elvárásait is. (Mert ugyan teljes és maximális és tökéletes a
sajtószabadság és szabad a véleménynyilvánítás, de azért úgy
katonásan és kopogósan kimondják, hogy a szófogadóknak kijáró
estéli rétest senki nem a két szép szeméért kapja. Aki viszont
nem tud, vagy nem akar se jól táncolni, se jól fordulni, az a
szóláshasonlat-beli rétesnek legfeljebb csak a már kipróbált és
bevált pacséri változatát érdemli meg. Vagy még azt sem.) És
most az idézet: „A közszolgálati médiaszolgáltatók minden
munkatársától, a munkaviszonyban levőktől és a tiszteletdíjasan
alkalmazottaktól az MNT elvárja, hogy munkavégzés során az
általánosan elfogadott közéleti, kulturális normáknak
megfelelően járjon el. A dolgozók tartsák szem előtt, hogy
közéleti, társadalmi megnyilvánulásaiktól, magatartásuktól
nem vonatkoztathatók el. (…) A megfogalmazott elvárások kötelező
jellegűek az MNT által alapított és/vagy társalapított
közszolgálati médiaszolgáltatók számára. (…) A megjelenő
tartalmakért és az MNT által elfogadott Vajdasági Magyar
Médiastratégiában megjelenített irányelvek betartásáért és
megvalósításáért az igazgató és a főszerkesztő
felel.”
„Ráfázunk a rációra!
Ilyen a lélek
konfigurációja.”
(Sziveri János: A sintér és a színtér)
Bő
egy évtizeddel ezelőtt, a Képes Ifjúság egyik számában
megjelent a Vajdasági Magyar Szövetség egész oldalas logója.
Akkor először. Addig soha. Akkor nem igazán értettem, hogy ez a
fajta kendőzetlen reklám, ez a fajta, tolakodó biológiai jelenlét
miféle szerepet akart betölteni egy ifjúsági lap és legfőképpen
annak olvasótábora életében. Mint a szerkesztőség legrégebbi
munkatársa, pár sorban tiltakoztam az ellen, hogy a túlnyomórészt
mégis csak kiskorúaknak szóló hetilapban ily mértékben
szándékozik nyomulni az egyik politikai párt. (Hogy is nézett
volna ki a világ, ha nem akadt volna rögtön egy azonnal hadra
fogható, túlbuzgó kis kolléga, aki homlokegyenest másképp látta
az esetet és azt nem is átallotta szóvá tenni?!) Hja, azóta
hatalmasat fordult ám velünk a világ! Akkor csupán az újságnak
volt egy VMSZ-reklámja, most viszont a VMSZ-nek van újságja. Nem
is egy. Van egy napi- meg egy ifjúsági lapja, van egy hetilapja,
van egy rádiója és van egy televíziója. A várólistán pedig
már újabb médiumok is ott-toporognak. Várják a megváltást.
A
hatalom, a politikum érvelései, törekvései (ebben az ügyben is)
kristálytiszták: természeténél fogva mindig is a totális
ellenőrzésre, a kontroll maximális leszűkítésére törekszik.
És ezzel párhuzamosan: folyamatosan igényt tart a média jótékony
és segítő hátszelére. Épp ezért a teljes vajdasági magyar
sajtó egy vágányra terelése, az egyazon politikai platformon való
veszteglése nem számít óriási meglepetésnek. Az elkészült VM
médiastratégia is ezt az ambíciót (használjak már én is
legalább egy abszolút trendi kifejezést!) támasztja alá. Az
viszont már jócskán elgondolkodtató, hogy maga a szakma, a
vajdmagy újságíró-társadalom egyetlen ellenvetés nélkül
fogadta el a dokumentumot. Igazából még arról sem nagyon lehetett
hallani/olvasni a tervezet nyilvános vitája során, hogy egyáltalán
kik merészelték bírálni, és milyen kifogásokat emeltek. Egy-két
kivételtől eltekintve. Márpedig tanult kollégáim nálamnál
sokkal jobban tudják, hogy a sajtónak az a feladata, hogy
kihangosítsa a bajokat, hogy láttassa a mezítelen valóságot.
Minden körülmények között legyen kritikus és semmilyen
körülmények között se legyen hazug. Ettől még nem lesz
ellensége a saját nemzeti közösségének! Egyáltalán nem. Sőt:
akkor tesz csak igazán jó szolgálatot az itteni magyarságnak, ha
nem festi rózsaszínre sem a szürkét, sem a feketét. (Bármilyen
hihetetlenül hangzik is ez egy, a szüntelenül csak hozsannázáshoz
szokott politikusi fül számára.) És akkor jó a saját
szakmájának is. Ha elsősorban a lelkiismerete instrukciói szerint
végzi a munkáját, akkor soha nem érzi azt árulásnak, és csakis
így kerülheti el az erkölcsi elaljasodást. Ugyanis amilyen
mértékben válik szolgalelkűvé, olyan mértékben veszíti el
önmagát. Meggyőződésem, hogy a politikában és az újságírásban
a hazugságnak ugyanolyan szerepe van, mint ételkészítés közben
a habarásnak. Azzal sűrítik be magát a történetet. A kellő
szakértelemmel adagolt és mesterien elvegyített hazugság ugyani
képes megváltoztatni a beszéd, illetve az írás állagát. És
látszatra úgy tűnik, hogy a térfogat megnövekedésével
arányosan a politikai maszlag, illetve a szennyiromány
igazságtartalma is megnövekszik. Pedig a hazugságtól csak színe
és íze vész.
A kérdés számomra megkerülhetetlen: miért
lesz az olyan jó az egész vajdasági magyar közösség számára,
hogy ha éppen a legjelentősebb tájékoztatási eszközeinek a
(nyilvánvalóan elsősorban) politikai (és nem szakmai)
felügyeletét átveszi a Magyar Nemzeti Tanács, azáltal, hogy azok
(társ)alapítójává válik? Jó lesz-e egyáltalán? Mert
megmaradnak? Mert az MNT védőszárnya alatt végleg elhárul a
fejük fölül a megszűnés veszélye? És ezzel a másik alapbajt,
az értékvesztést is elkerülik? A kontaminált médiát. Amikor
majd két kézzel meg tűzzel-vassal irtják a még megmaradt
színeit, és amikor a vajdasági magyar sajtónk hasonlatos lesz az
újfajta kínai pólóhoz: három (világ)márka egyben.
Akárhogy
csűröm-csavarom, az MNT mögött, a háttérben mégis csak egy
erőteljes politikai párt áll. A felvetésre, miszerint ez a párt
(történetesen) nemzeti színezetű, vagyis magyar, vagyis a miénk,
egyedül csak az lehet a válaszom, hogy a kalitka, az csak kalitka,
ha aranyból van is. A szabadság meg, szabadság – ahogy Hobo
énekeli –, ha magányos dolog is.