Arany János életrajza nem olyan
látványos, mint a kortárs Petőfié vagy Jókaié. Ifjúkori
vándorszínész kalandja kudarccal végződött, s mivel hazatérve
idős szüleit súlyos betegen találta, életét mintegy
vezeklésként rendezte be, példás hivatalnokká vált. Attitűdjére
haláláig jellemző a feladatteljesítő beállítottság; igaz,
ennek ellentételeként kifejlődött benne a gúzsba kötve táncoló
ember belső szabadsága, a dolgok és a „világ” ironikus,
illetve humoros eltávolításának képessége.
Arany János (1817-1882) |
Arany János 1817 március 2-án
született, Nagyszalontán. Apja kevés földdel és kis házzal bíró
földműves volt. A család súlyos tüdőbajjal volt megáldva, a
nyolc gyerek közül csupán kettő maradt életben (János és
Sára). Érzékeny, félénk, visszahúzódó gyermek volt.
Iskoláit 1823 és 1833 között végezte Nagyszalontán
(segédtanítói állás), majd ezt követően Debrecenben. Ezután
Kisújszálláson egy évig segédtanító volt. Tanulmányait 1835
tavaszán fejezte be Debrecenben, de érettségivel nem rendelkezett,
viszont rengeteget olvasott (leginkább római alkotóktól). 1836
februárjában színésznek állt. Ezalatt anyja meghalt, apja pedig
megvakult. Ezek hatására a bűntudattól vezérelve felhagyott a
színészettel. 1836 ősze és 1839 januárja közt korrektor
(rektorhelyettes) Szalontán (magyar és latin grammatika), 1839
elején lemondott róla. 1840 tavaszán másodjegyző lett. Ez
biztosította a családalapítás lehetőségét, 1840-ben meg is
házasodott. Feleségét az irodalomtörténeti könyvek Ercsey
Julianna néven jegyzik (törvénytelen gyermek és egy évvel
idősebb Aranynál). Két gyermekük született: 1841-ben Juliska,
1844-ben László. 1844-től (Szilágyi István rektor unszolására)
fordítgatott görög és angol (Shakespeare) drámákat. 1845
júliusa végén hozzá fogott Az elveszett alkotmány című
vígeposz megírásához. Ezzel megnyerte a Kisfaludy Társaság 25
aranyos pályadíját. Igazi sikert, elismerést és Petőfi
barátságát az 1846 nyarán írt Toldi hozta meg számára.
1847-ben ismét megnyerte a Kisfaludy Társaság pályadíját. Ebben
az időben sok epikus művet írt: Rózsa és Ibolya, Szent
László füve, Murány ostroma, valamint ekkor írta a Toldi
estéje nagy részét is. Az 1848-as forradalom külső
szemlélője volt egy ideig. Rövid ideig nemzetőr volt, majd BM-i
fogalmazó lett Debrecenben és Pesten. Az orosz beözönlés után
bujdosnia kellett. Elveszítette állását, Világos pedig még az
anyagi összeomlást is jelentette. Fél évig Geszten, a Tisza
családnál nevelősködött. 1851 őszén tanár lett a nagykőrösi
főgimnáziumban. Egyre többet szenvedett a testi ill. lelki
problémái miatt. 1860-ban Pestre költözött, ahol a Kisfaludy
Társaság igazgatója lett. Bekapcsolódott a pesti irodalmi és
politikai életbe (Csaba-trilógia első része: Buda halála).
1865-ben az MTA titkára lesz, 1870-ben főtitkára. 1863-ban meghalt
Juliska, emiatt sokáig elhallgatott benne a költő. 1876-ban
lemondott a főtitkárságról, az 1877-es boldog nyarat a
Margit-szigeten töltötte. Ekkor írta titokban, nem a nyilvánosság
elé szánta az Őszikék(kapcsos könyv) verseit. 1879-ben
befejezte a Toldi szerelmét. 1882 október 22-én halt meg.
Az elveszett alkotmány: 1845-ben
írta ezt a művet és ezzel megnyerte a Kisfaludy Társaság
pályadíját is. Ez a mű egy travesztia: magasztos téma alantos
stílussal. Mítikus szereplők jelennek meg a megyei választások
keretében, ahol az eposzi történet játszódik. A liberális és a
konzervatív oldalt is egyaránt szatirizálja, az úri politizálás
groteszk megnyilvánulásával jelenik meg. Ezt a művet párhuzamba
lehet állítani Petőfi Helység kalapácsával, hiszen itt is az
eposz lejáratása volt a cél, bár Arany nem a népies költészetet
emeli fel, hanem a szatírikus költészetet jeleníti meg.
Díjat ugyan nyert vele, de nyelvezete nehéz volt, ami
elégedetlenséget váltott ki.
Arany János a Toldi szerzőjeként
él a köztudatban. Maga sem ártatlan ebben: mindenekelőtt
a Toldi alkotójának
látta önmagát, holott életművének hasonlíthatatlanul nagyobb
fele a forradalom után született, s míg a Toldi jellegzetesen
forradalom előtti mű, maga Arany elsősorban forradalom utáni
költő. Egy bukott forradalom után minden bonyolulttá és
érthetetlenné, minden bizonytalanná válik, míg a forradalom
előtt, mondhatni, a forradalom előestéjén egyszerűnek és
érthetőnek, sőt elrendezhetőnek látszott. Arany János a
bizonytalanság költője lett. Bizonytalan volt a szerepben, amit
vállalt, bizonytalan a korban, amely ilyen szerepet kínált neki.
Bizonyosságot csak az irodalomban talált, amelynek minden
csínját-bínját ismerte: nemcsak mint nagy költő, de mint
mesterember is, a szakma legalaposabb értője. Irodalmunkban
egyedülálló formatökélye kortársait bámulatba ejtette, a
következő nemzedékeket viszont elbátortalanította.
,Nyomó rúdat félkezével kapta vala,
Buda felé azzal utát mutatja vala.‘
A Google Toldija Arany Jánosra emlékezve |
Arany e művét 1846-ban
írta meg, 1847-ben, amikor megjelenik, egy csapásra híres
ember lesz, Petőfi barátságát is ezzel nyeri meg. A Kisfaludy
Társaság pályázatára írta, amely azt tűzte ki feladatul, hogy
valamely ismert, népi történetet kell feldolgozni. Ő Ilosvai
Selymes Péter Toldiját választotta ki, de az eredeti szövegből
alig hagyott meg 1-2 részletet. "Átalakítja" Toldi
Miklós jellemét, aki egy szinte nevetséges figura volt, ő hőssé,
eszményivé tette, így fogalmazta meg: "egyszerűen nemes,
erőteljes, a nép nyelvét megközelítő". Egyértelműen
kitűnik a műből a szerző nevelő szándéka, a nép öntudatát
akarja felébreszteni, tettre buzdít. Műfaja nagyobb elbeszélő
költemény. De Arany eszményképe nem a népmese volt, hanem a
népmonda, és a nemzeti költészet ("Eszményem a nemzeti
költészet, a népiesség köntösében most,később anélkül").
Ez tehát Arany népnemzeti irányzata. A Toldin végigfut egy
másodlagos jelentés, amely a magyar nép problémáit, nehézségeit
tartalmazza. A jelkép maga Miklós, és ezek a problémák sok
helyen kitűnnek. Pl. a különböző kalandok során (pl.:
farkaskaland), amikor látszik, hogy Miklós önmagában egy durva,
paraszti, bárdolatlan jellem, amelyet nehéz leküzdenie. Van mikor
sikerrel jár ez (pl. amikor erőt vesz magán, haragján György
iránt), de még többször látjuk, hogy vagy nem sikerül ez vagy
csak részben (pl. azért tudja elkerülni a testvérgyilkosságot
(nemzeti vétek), mert helyette a farkasokat öli meg, rajtuk tölti
ki haragját, amelyen nem tud úrrá lenni). Ez a másik vonulata a
műnek, a paraszti, durva Miklós, az össznemzeti hőseszmény vitéz
Miklóssal szemben. Toldinak feladata van, amely rá vár, de ő erre
nehezen ébred rá, és végig fenyegeti a veszély, hogy elfelejti
küldetését, nem sikerül legyőznie önmagát, és visszaszereznie
a magyar nép elvesztett becsületét - a cseh megölésével. Ez a
polgárosodó társadalom veszélye is, hogy hamar elfeledi
küldetését, feladatát. Miklós (bika, rúd, farkas) elvesztegeti
erejét, nem a céljáért küzd. Másrészt Miklós saját, őt
megillető részéért is harcol, amely eredetileg is az övé volt,
csak a család megfosztotta tőle - ez is párhuzamba hozható a
korabeli felfogással: a jobbágyfelszabadítással (a saját jussát
kapja meg). Így tulajdonképpen Miklós nagyon összetett figura,
egyszerre nemes, vitézi és paraszti, durva. Az erőpróbák célja,
hogy ráébredjen: cselekednie kell, de ez sok veszéllyel jár. A
jelképes (parabolikus) szinten is megjelenik ez, a polgárosodó nép
is veszélyekkel terhes, mert indulatokkal teli, bárdolatlan, és
ezt le kell győznie önmagában. Ekkor még Arany optimista a
polgárosodás kapcsán. Miklós az alulról felemelkedett legény,
aki visszaszerzi a nép becsületét. Arany végig elrejti a műben a
metaforikus jelentést.
Ég a napmelegtől a kopár szík
sarja,
Tikkadt szöcskenyájak legelésznek rajta;
Nincs egy árva fűszál a tors közt kelőben,
Nincs tenyérnyi zöld hely nagy határ mezőben.
Boglyák hűvösében tíz-tizenkét szolga
Hortyog, mintha legjobb rendin menne dolga;
Hej, pedig üresen, vagy félig rakottan,
Nagy szénás szekerek álldogálnak ottan...
Tikkadt szöcskenyájak legelésznek rajta;
Nincs egy árva fűszál a tors közt kelőben,
Nincs tenyérnyi zöld hely nagy határ mezőben.
Boglyák hűvösében tíz-tizenkét szolga
Hortyog, mintha legjobb rendin menne dolga;
Hej, pedig üresen, vagy félig rakottan,
Nagy szénás szekerek álldogálnak ottan...