Nevergreen KARMAGEDDON
lemezmegjelenés 2012. január 28.
Nyolc elemi erejű gótikus himnusz, magyarul és angolul. A Depeche Mode "Policy Of Truth" feldolgozása, valamint az "Ó Fortuna" nagyzenekar által kísért verziója - latinul.
Bónusz DVD
A "Mindörökké" koncert DVD remaszterizált újrakiadása, a zenekar összes videóklipjével!
Limitált CD-DVD
Előrendelhető
a Nevergreen új albuma, a Karmageddon!
Rendeld meg a Nevergreen új albumát,
a Karmageddont ajándék Gothica koncertjeggyel, kérd dedikálva és
a Nevergreen: Imperium 4CD BOX-al,
mely így kedvezményesen lehet a Tiéd!
mely így kedvezményesen lehet a Tiéd!
Ha a koncerten szeretnéd átvenni az
albumot, a személyes átvételt válaszd és írd a megjegyzéshez:
a Gothica Fesztiválon veszem át!
Dupla hosszúságú CD a
következő dalokat tartalmazza:
1 Jöjj, Messiás
2 Sötétségből fény
3 Egy lövés egy halál
4 A végzet hajnalán
5 Míg a halál el nem választ
6 Policy of truth (Depeche Mode
feldolgozás)
7 Dermedt angyal szárnyán
8 Népünk árnya visszatér
9 O Fortuna
10 A halottlátó
11 Rise, Messiah
12 Dark Lights
13 One Shot, One Kill
14 Dawn of the Doom
15 Till Death Tears Us Apart
16 Tired Wings of Doom
17 Wishes in the Wind
18 Raise the Death
A limitált szériájú bónusz DVD
tartalmazza a már nem kapható Mindörökké DVD (2003) felújított
/ kiegészített változatát, a 2003 május 2-i Gothica koncert
felvételét felújított képpel és hanggal, illetve az összes
Nevergreen klipet, köztük a legújabbat is.
Rendeld meg a lemezt a webshopon és
válaszd a futárszolgálatot, a postát, vagy a személyes
átvételt!
Cím: 1114, Budapest, Fadrusz utca 2.
Nyitva tartás: Hétfő-Péntek: 10-18
Bővebb infó és rendelés itt:
http://www.metalshop.hu/product_info.php?products_id=13450
Magáról a Karmageddon címről ezt
mondta a basszusgitáros/énekes Bob Macura, aki ezúttal is maga
játszotta fel a dalok ritmustémáit a stúdióban:
"Elsősorban
maga a szójáték tetszett meg nekünk, de amúgy is nagyon
találó ez a Karmageddon cím, hiszen 2012 van, a lemez pedig most
jön ki. Itt van ugyebár ez egész hiszti a világvége kapcsán, de
ennél jóval többről is van szó, például a Földünk
mérgezéséről, ami mára valóban apokaliptikus jelleget öltött,
aztán az emberi viszonyok megváltozásáról, a folyamatosan zajló
háborúkról, háborús gócokról és persze arról is, hogy a
világot leginkább 2-3 család uralja. Ezek a témák mind-mind arra
inspiráltak bennünket, hogy ezt a címet válasszuk."
"Az
Armageddon a keresztény hitvilág szerint a világ végére utal, a
Karma meg az elkerülhetetlen sorsra - tette hozzá Matláry Miklós.
- Vagyis a pusztulás elkerülhetetlen, azonban ezt nem egy fatalista
életfilozófia mondatja velünk. Küzdeni kell ez ellen. És nemcsak
a Bibliára utal a cím, de a profán mindennapokra is. Mindannyian
egy apokaliptikus és kaotikus világban élünk, ahol emberek
vesztik el az egzisztenciájukat, a munkahelyüket, a lakásukat.
Háborúk jönnek és mennek, egyre közelebb hozzánk. Több jóslat
is ígért 'világvégét' 2012-re, a maják, Nostradamus... Van egy
ilyen hangulat a világban, tehát aktuális a téma, de ettől még
nem gondoljuk azt, hogy ez így is lesz. Viszont megihletett minket a
gondolat. A Nevergreen szövegvilágától ez amúgy sem állt soha
távol."
A Karmageddon egyik azonnal feltűnő jellemzője,
hogy az énekesnő Simon Valentina, azaz Tina jóval meghatározóbb
szerepet kapott a lemezen, mint legutóbb.
"Tina egy
fantasztikus énekesnő, akinek a színpadi megjelenése is
különleges. Már két éve ott van velünk minden koncerten, és
azt láttuk, hogy nagyon pozitívak a visszajelzések vele
kapcsolatban. Másrészt új vért is hozott a zenekarba, azaz
lehetőséget arra, hogy általa is újítsunk, a dalszerzés terén
szélesebbre tárhassuk a kapukat."
1. JÖJJ, MESSIÁS
2. SÖTÉTSÉGBŐL FÉNY
3. EGY LÖVÉS, EGY HALÁL
Matláry
Miklós: "Egy olyan nyitószámot szerettünk
volna, ami előrevetíti a lemez további tartalmát, mind zeneileg
és szövegileg, mind pedig hangzásilag. Középtempós, húzós,
zakatolós metal riff adja az alapot, Bob erőteljes, 'hörgős'
énekével, Tina pedig dallamos áriát vonultat fel a refrénben,
amit Bob durva éneke tökéletesen ellenpontoz.
A dalhoz egy
óriási gitárszólót produkalt az egyik vendéggitáros, Miso
Marjanov (Mester Tamas Band), aki a Vajdaság egyik legjobb szólósa.
A hangzás a zentai Chainroom stúdiót, a szabadkai Kesler stúdiót,
valamint Nikola Mijic hangmérnököt dicséri. Meggyőződésem,
hogy kevés magyar lemez szól ilyen világszínvonalúan és egyben
brutálisan.
A nyitódal szöveg a mai világ romlottságáról, a
szellemi értékek devalválódásáról szól, arról az
apokaliptikus világról, amelyben élünk, átvitt értelemben. Az
emberiség mindig is egy felső hatalomtól várta a megváltást.
Tenni azonban keveset tett érte."
2. SÖTÉTSÉGBŐL FÉNY
Bob Macura: "Ez
egy középgyors dal, vérbeli power metalos riffel. Igazából
nagyon nem tetszik, hogy mostanában merre is tart a világ. Én egy
örök optimista fickó vagyok, és mindig hiszek abban, hogy jobb
lesz minden, viszont a nirvánáig nagyon rögös az út. És itt
inkább a lelki harcot említeném.
Ez a szöveg alapvetően a
reményről szól."
3. EGY LÖVÉS, EGY HALÁL
M.M.: "Ez egy
középtempós, izmos, mechanikus metal riffel megáldott zúzda,
indusztriális hatásokkal. Ez is erről az apokaliptikus világról
szól. Elég, ha megnézed a híreket, máris tudod, hogy miről
beszélek. Többek között a háborúkról, amelyeknek nincs vége
és nem is lesz. De itt nem csak a Közel-Keletre gondolok, zajlik
ugyanis egy mentális háború is.
Az 'egy lövés egy halál'
kifejezés az amerikai katonai szlengből jött. One shot, one kill -
ez a modern hadviselés precizitására utal. Ami persze nem mindig
olyan precíz, mert alapvetően minden háború kaotikus
jellegű.
Fogós, epikus refrén jellemzi a számot, ezt Bob
énekli, Tina pedig ráénekli az opera kánont. Elég brutális
hangzású szintiszóló is van benne, a végén pedig egy
monumentális szimfonikus levezetés Tina áriájával."
B.M. :"Mozdonyszerűen
húzós dal, zakatolós riffel, a refrénben Tina vokáljaival
megspékelve. A mondanivaló a kilátástalanságról szól, az ember
mindennapi harcáról, a kisebb-nagyobb csatákról szól, amelyeknek
sosincs vége."
5. MÍG A HALÁL EL NEM VÁLASZT
M.M. :
"A Karmageddon album egyik lassú tétele, de nem ballada,
sokkal inkább ultragótikus doom, bár ez a lemez távolról sem egy
tipikus gothic doom anyag. Ahhoz túl durván szól, és persze sok
más irányzat hatása is megjelenik a dalokban.
Ez a dal viszont
klasszikus Nevergreen, és lehet, hogy épp ez a jó benne. Nagyívű
dallamok, Bob által énekelt melodikus refrén, persze Tina remek
hangjával díszítve. Ezen a lemezen Tina sokkal többet énekel,
mint legutóbb, tele van az anyag operás áriákkal, női vokállal,
és nem csupán a díszítés szintjén, hanem funkcionálisan.
Ez
a szöveg a szerelemről és a halálról szól, mondhatjuk, ez is
tipikus Nevergreen. Szabolcs pedig egy nagyon jó szólót játszott
fel a dalhoz - óriási!"
6. POLICY OF TRUTH (Depeche Mode feldolgozás)
B.M. :"Tőlünk
már megszokták az emberek, szinte már alapkövetelmény is, hogy
általában egy-egy populáris számot átformálunk a saját
képünkre. Gondolj csak a Madonna nótára! Ezúttal is a Depeche
Mode-hoz nyúltunk, a Policy Of Truth dalukat nevergreenesítettük.
Még legalább 10 olyan Depeche Mode dal van, amiket szívesen
feldolgoznánk, mert igazából rockos alapú a dallamvezetésük.
Ezért is kedveltek ezek a metalosok körében is.
Szerintem
tisztán metal zenét egyáltalán nem jó feldolgozni. Rizikós is,
mert a pop slágereket lehet olyan módon átalakítani, hogy úgy
még senki sem hallotta őket, tehát valami új hangzásvilág jön
létre. A metal dalokhoz viszont nem biztos, hogy lehet többet,
pluszt hozzátenni, és az sem biztos, hogy a közönség elfogadja
egy újabb formában a már alapból is zúzós dalt."
7. DERMEDT ANGYAL SZÁRNYÁN
B.M. :"Az
egyik legkedvesebb szerzeményem az új anyagról, egy kimondottan
szerelmi ballada. Akármennyire is nem akarjuk bevallani, mindenki
vágyik arra, hogy szerethessen és hogy szeretve legyen. A szám
szövege a nagyon erős vágyakozásról és a szenvedélyről szól,
amely már-már valóságos fájdalmat okoz."
8. NÉPÜNK ÁRNYA VISSZATÉR
B.M. :
"A leggyorsabb dal ezen a lemezen, és szinte már death metalos
a refrénje. Emlékszem, hogy a szöveg megírásakor mennyire ki
voltam akadva. Nem csoda, hogy az elkészült szöveg abszolút
forradalmi jellegű, de mondhatnám akár felbujtónak
is.
Felháborító, hogy ebben a régióban milyen kiszolgáltatott
helyzetbe kerülnek az emberek a kurva politika, a hülye háborúk
és a korlátokat nem ismerő világhatalmak miatt. Nem tudom
elhinni, hogy újra és újra ugyanazokat a barmokat választják meg
az emberek! Aztán meg sírnak... Ébresztő!!!"
9. O FORTUNA (Carl Orff)
M.M. :
"Carl Orff méltán híres klasszikus zenei darabját mindenki
ismeri, pláne aki szereti a gótikus hangulatokat vagy az epikus
filmek világát. A világ legnépszerűbb monumentális nyitánya ez
a tétel. Egyszer már feldolgoztuk az Amok CD-n, de akkor magyarul.
És szerettük volna még monumentálisabbra venni, még
brutálisabbra, ez tehát egy másfajta hangszerelés, amelyben férfi
és női kórus is hallható.
Szerintem az új lemez egyik igazán
kiemelkedő darabja lett, Tina pedig óriásit énekel itt is. Egy
egész kórust énekelt fel egyedül, azaz alaposan kihasználtuk a
hangterjedelmét és az operaénekesi tudását. Bob is jó durván
tette oda a verzéket, és ő is egész kórusokat énekelt fel,
néhány barátunk segítségével.
Moti súlyos dobolása teszi
meg súlyosabbá az egyébként sem könnyed tételt, Szabolcs meg
nagy szólót produkált wah wah pedállal, a tétel végét pedig
átírtuk: Tina itt többszólamú áriát énekel, amolyan
záróakkordként."
10. A HALOTTLÁTÓ
M.M. :
"Ezt az epikus dalt először az Ámokkal csináltuk meg. Olyan
fajsúlyú szerzemény azonban, amit érdemes volt most
feleleveníteni, ahogy a Dermedt angyal szárnyán balladával is
tettük. Ez itt egy indusztriálisabb, szimfonikusabb jellegű
hangszerelés.
A verzéket félig-meddig 'hörögve' adja elő
Bob, a refrént Tina hozza operásan, és itt is egy egész kórust
vettünk fel vele. Bob mély basszusa ezt kiválóan ellenpontozza.
Monumentális lett!
Más jelleget kapott, mint a már ismert
változatban, amit egyébként a kitűnő Szloboda Tibi énekelt fel
eredetileg, amolyan Ronnie James Dio stílusban.
Itt is egy
vendéggitáros szólóját hallani, mégpedig az egyik volt
gitárosunknak, Vladónak köszönhetjük ezt a hatalmas szólót."
Egyéb:
Gothica fesztivál 2012. - Karmageddon
Az elmúlt évek emlékeinek
köszönhetően a Gothica fesztivál hallatán három, számomra
örökérvényű név jut eszembe: Árnyak, De Facto, Nevergreen.
Sajnos az első két név koncertjeit talán már sosem lesz
alkalmunk meghallgatni (bár soha ne mondd azt, hogy soha, hisz
történtek már „csodák”’), viszont a Nevergreen megmaradt
nekünk és reméljük így lesz ez még hosszú-hosszú évekig.
Kimondva, vagy kimondatlanul ez az este elsősorban a fent említett
zenekarról, és a fesztivál napján megjelent lemezükről szólt,
ezzel együtt a többi fellépő sem épp a „futottak még”
kategóriába sorolható. A műfaj jelenlegi hazánkban tevékenykedő,
vagy épp hamvaikból újjáéledő karizmatikus alakjai szép
számmal képviseltették magukat ezen az estén és mint ahogy az
lenni szokott, akadt közöttük olyan is, aki rendesen kilóg a
sorból (Casketgarden, Christian Epidemic és The Konstellation),
hisz az általuk prezentált Extrém Metal muzsika „Gótikus”
beskatulyázásával még a bátrabbak sem mernének
próbálkozni.
Előbbi zenekarokról már sokan és
sokat halhattatok, utóbbi névről viszont bőven van mit mesélni.
A 2009-ben alakult zenekar megálmodója igen komolyan veszi a
dolgát, hisz brutálisan rövid idő alatt komoly eredményeket ért
el. Ennek legékesebb bizonyítéka a közelmúltban megjelent,
ultrabeteg és profi hang és képminőséget prezentáló videójuk
a „Goldminer”
A videó alapján talán kialakult
bennetek egy kép arról, hogy mennyire lehettem mérges, amiért
lemaradtam a kora délután színpadra lépő The Konstellation
hangversenyéről. Az Őket követő Sense Of Silence zenekar
műsorára szintén kíváncsi lettem volna, és amint tehetem,
elmegyek egy koncertjükre, hisz sok jót hallottam róluk. Nem
sokkal 15.30 után érkeztem meg a Club 202 nem dohányzó
jégvermébe. A közönség ekkor még csak nyomokban volt jelen,
mint mogyoró a hozzá legkevésbé sem passzoló élelmiszerekben.
Ennek ellenére sikerült összefutnom néhány rég nem látott
ismerőssel, akiknek igencsak megörültem. Ekkor kezdte műsorát a
D/Harma zenekar, akik új énekesnőjükkel álltak a színpadra.
Fontosnak tartom az őszinteséget, így most is az leszek. Nem
tettek rám különösebb benyomást a produkciójukkal. Lehet, erről
nem Ők tehetnek, hanem csak a korai időpont és félreértés ne
essék, nem rossz amit csinálnak, de valahogy ott és akkor inkább
az „aláfestő zenei szolgáltatás” szerepét voltak kénytelenek
betölteni a jobb sorsra érdemes zenekartagok. A hideg és a
dohányzás radikális tiltása erősen lehúzta az ekkor még nem
éppen heves hangulatot, és a hangzástól sem voltam elájulva.
A
D/Harma fellépését követő Velvet Seal koncertjét nagyon vártam,
hisz nem kis névről van szó. Külföldön nagyobb népszerűségnek
örvendenek, mint idehaza. A zenéjük igen kellemes ötvözete a
göteborgi Metal zenekarok hangulatának és a Within Temptation
fémjelezte Goth/Rock zenének. A hangzás itt már kezdett alakulni,
az élvezhető hőmérsékletnek viszont még a közelébe sem jutott
a hely, ez abból a szempontból bír jelentőséggel, hogy végül a
hideg vett rá, hogy letáborozzak a színpad előtt, hátha ott a
reflektorok miatt cseppet elviselhetőbb a klíma. Sajnos a Velvet
Seal fellépésében nagyot csalódtam, mivel jóval többet vártam
ettől a bandától. Gabi személyében ott és akkor nem az a díva
köszönt vissza, akit a videókból jól ismerhetünk. Érezhetően
elégedetlen volt a csekély nézői létszámmal, és valahogy a
buzdítás sem hozta meg a várt eredményt. A pozitív döbbenetet a
záró feldolgozás szám, a Flashdance c. filmből ismert Maniac
okozta, mert azt valahogy annyira sikerült eltalálni, hogy nem is
értem miért nem a koncert közepén játszották, hisz nagyobb
eséllyel perdült volna táncra, az egyébként már közben
gyarapodó publikum.
Egy ilyen jellegű est szerintem
elmaradhatatlan fellépője az Ideas zenekar. A lemezbemutató
fellépésük remekül sikerült, és határozottan megalapozta a
jókedvem, ami innentől egész este töretlenül ki is tartott. Nagy
kedvencem a Főnix dallamait még most sem tudom (és nem is nagyon
akarom) kiverni a fejemből. Anita szenzációs énekesnő, az egész
koncert alatt sugárzott belőle a zene iránti szeretet. Számomra a
látottak közül ez jelentette a nap első igazán jó
koncertjét.
Az est legnagyobb meglepetését a Dying Wish
feltámadása jelentette. Hihetetlen jó koncerteket adtak évekkel
ezelőtt is, és egyszer csak volt-nincs…eltűntek, mint a kámfor,
majd eltelt négy esztendő és végre ismét próbálni kezdtek.
Hogy kíváncsi voltam-e?! Nem kifejezés Szépen be is betonoztam
magam a színpadtól ideális halló- és látó távolságban, Szapy
barátunk társaságában, aki el is látott jobbnál jobb ötletekkel
eme beszámolóhoz, de a franc egye meg, nem elfelejtettem mindent a
Dying Wish hatására. A koncertre a legjobb szó talán az, hogy
ÉLT... Dömötör Balázs leginkább egy rendkívül elégedett
őszülő napközis nebulóra emlékeztet, és nem az a színpadot
lebontó alkat, de annál remekebb énekes. A srácok szemmel
láthatóan élvezték a bulit. Eljött az a pillanat is, hogy már
nem bírtam ki, és bemásztam előre. Kegyetlen nagy élmény volt
végighallgatni amit a színpadon művelnek. És nem, nem látszik
rajtuk a kihagyás, sőt…Olyan meglepetés dalokat vonultattak fel,
hogy a bokám le… szóval hatalmasat ütött. Az első döbbenet
Deep Purple – Perfect Strangers …te jóságos ég, hogy ez
mekkorát szólt. Utoljára ezt a számot a Dream Theatertől
hallottam, most akkor csépeljem még a szót? Minek? :) ÉS erre még
sikerült rátenniük egy lapáttal a Depeche Mode – Enjoy The
Scilence című dalával. Csendben megjegyzem, hogy az est folyamán
már elhangzott egy DM dal, ami közel nem ütött ekkorát. Erre a
koncertre garantáltan sokáig fogok emlékezni. Ezek után vetődött
fel bennem, ha még az Evenson is újjáalakulna akkor lenne igazán
szép világ...:)
A Casketgardent már jó párszor
hallottam élőben és szívesen hallgatom a lemezeiket is. Hozták a
formát ez alkalommal is. Balázs megszabadult a rőzsétől, Cseh
István énekes osztotta a kultúrát a Ba+ekkel és a Gótok
fricskázásával (hogy finoman fejezzem ki magam), aminek értelme
ugyan nem sok volt, de valamiért nyilván nagyon be kellett szólni.
Ő tudja, valakinek biztosan ez kell, én néhány megmozduláson jót
mosolyogtam. Cirkusz és kenyér, de legalább a zene nagyon rendben
van. Jön az új lemez, amire (ellentétben a beszólásokkal)
tényleg kíváncsi vagyok, a cucc a 2012. februári HammerWorld
magazin CD mellékleteként jelenik meg.
És végre eljött a
pillanat, amire egész este nagyon sokan vártak. A Nevergreen végre
színpadra lépett. Bevallom őszintén a soundcheck alatt kissé
letaglózott Tina orgánuma (egy ilyen képzett hang, hangosítás
nélkül is erős), és bár lemezen tetszett a női énekessel
megerősített Nevergreen, valahol volt benne egy enyhe félelem,
hogy ez élőben nem fog akkorát ütni. Tévedtem, mindamellett,
hogy kellett némi ráhangolódás. Furcsa, mégis hatalmas élmény
volt így hallani a régi dalokat, az új szerzeményeknél pedig
teljesen természetesnek hat, hogy nem csak Bob énekel. Nagyon
kíváncsi vagyok már az új lemezre. Minden klasszikus terítékre
került, az Új sötét kor alatt már én sem bírtam magammal
(ekkor már alig volt hangom, az Ámoknál már egyáltalán nem…)
és immáron „haj nélkül” Headbangelésbe kezdtem. Semmi nem
maradt ki, minden olyan dal elhangzott, amit egy valamire való
Nevergreen rajongó várhatott. Annyi év után sem lehet megunni ezt
a zenét. Ez az este valóban egy ünnep volt, az új lemezt és a
régi, sokunk számára feledhetetlen dalokat ünnepeltük.
A hangzás minden szempontból rendben
volt, a Frozen alatt felvonultatott hastáncos lányok koreográfiája
is beleillett az est hangulatába.
Látszott azért, hogy volt néhány
„első koncertes” is a közönség soraiban, hisz a visszázás
nem maradt abban az Ámok után sem…pedig oly sok év után sem
változott a szokás, ha lemegy az Ámok, a függöny is legördül,
még, ha nem is szó szerint.
Sokak számára (beleértve engem is)
ez az este itt ért véget. Hosszú, tartalmas nap volt. A Christian
Epidemic zenekart már jó párszor volt alkalmam élőben látni, és
egy pillanatig nem féltem attól, hogy nem marad közönségük,
hisz a Nevergreen pólók mellett egyértelműen a Christian Epidemic
feliratot viselők voltak többségben. Akkor viszont rendesen fogtam
a fejem, mikor a koncert másnapján kiderült, hogy a estét záró
Reason billentyűse egy több mint évtizedes jó cimborám akit már
nagyon rég nem láttam…ha ezt előre tudtam volna. Remélem jövőre
hasonlóan jó lesz a
felhozatal.