Reagálás K. Tamás jegyzetére
A Magyar Szó, a Magyar Nemzeti Tanács
(jobban mondva a Vajdasági Magyar Szövetség – VMSZ) napilapja)
a Hétvége című mellékletben, valamint a Vajdaság Ma internetes
hírportál – amelynél a testület „hirdetési áron”
jelenteti meg a Napról napra az MNT-vel c. heti rovatát – heti
rendszerességgel közlik Korhecz Tamás, az MNT elnöke és
munkatársai többnyire szubjektív írásait. Függetlenül attól,
hogy azok köszönő viszonyban vannak-e a valósággal, vagy sem.
(Jellemző viszont, hogy a Magyar Szó nem közölte például a
négy vajdasági magyar párt és – most már – 11 civil
szervezet június 20-án elfogadott álláspontjait, amelyekkel
követelik a kollektív bűnösség szellemében született minden
határozat semmissé nyilvánítását.)
Az MNT elnöke a legutóbbi – a
június 22-i – írásában1 hangoztatja, hogy „a nemzeti
tanácsok hatásköreinek az esetleges megcsonkítása rendkívül
veszélyes folyamatok gyújtózsinórja lehetne”.
– Az
alkotmánybírósági eljárásnak, amelynek keretében július 2-án
tartanak nyilvános tárgyalást, különös, bizarr hangulatot
kölcsönöz a tény, hogy a törvény megcsonkítását egyrészt a
szerb nemzeti keményvonalas Nova srpska politička misao folyóirat
köré tömörülők, valamint Bozóki Antal kisebbségvédelemmel
foglalkozó újvidéki ügyvéd kezdeményezték. No comment! –
írja Korhecz.
Az Árgus –
Vajdasági Magyar Kisebbségjogi Civil
Egyesület nevében 2010. június
1-jén – vagyis még a jelenlegi összetételű nemzeti tanácsi
választások előtt – valóban javasoltam a szóban forgó
törvény 33. szakasza alkotmányossági felülvizsgálatát, mivel
az állami tisztségviselőknek (Korhecz Tamás, Csengeri Attila,
Muškinja-Heinrich Aniko és Bunyik Zoltán) lehetővé tette, hogy
a választásokon listavezetőként, illetve jelöltként
szerepeljenek, ami ellenkezik a nemzeti tanács intézményének
elképzelésével. Ennek a szakasznak a megváltoztatása azonban
nem érintené a testület illetékességét.
Ha Korhecz Tamás olvasta volna a
Sabahudin Tahirović jelentéstevő bíró által aláírt, az
ülésre készült IUz-882/2010 számú, 2013. június 10-i anyagot,
megállapíthatta volna, hogy az Árgus javaslata nem szerepel a
megvitatásra kerülő kérdések között, mivel – a jelentéstevő
bíró értékelése szerint – „nincsenek meg a feltételek a
kezdeményezés megindítására” (hogy miért, arról már nem
írt).
Korhecz idézett fogalmazása olyan
gondolatot kelt(het) az olvasóban, hogy ellene vagyok a nemzeti
tanácsnak, illetve „a törvény megcsonkítását kezdeményezem”,
másrészt pedig, hogy netán valamiféle közöm lehet a többi
kezdeményezőhöz.
Aki csak egy kicsit is kíséri a
közéleti történéseket, az tudja, hogy nem a nemzeti tanáccsal,
mint intézménnyel van gondom, hanem a nemzeti kisebbségek nemzeti
tanácsairól szóló rossz, önmagában is csonka törvénnyel,
amelynek kidolgozásában Korhecz Tamás is részt vett. (A törvény
139 szakasza közül mindössze 28 vonatkozik a nemzeti tanácsra, a
többi pedig a választási eljárással és a testület
pénzelésével, stb. foglalkozik.)
Ma már elismert tény, hogy a nemzeti
kisebbségi tanácsokról szóló törvény nem biztosítja a teljes
körű nemzeti kisebbségi autonómiát.
A gyakorlatban bebizonyosodott, hogy a
törvény több sebből vérzik. Hiányosságai – az MNT
vezetőinek segédletével – különböző visszaélésekre és
önkényeskedésekre is alkalmat adtak, mint például VMSZ
kádereinek erőszakos favorizálása a szakemberekkel szemben és
megkülönböztető jellegű diákpályázat kiírása által, az
elnöki illetékesség ellátása tekintetében, stb.
A többi kezdeményezőtől független
álláspontom szerint a törvényt – még a 2014-ben esedékes
nemzeti tanácsi választások előtt – alaposan felül kell
vizsgálni. Olyan szempontból is, hogy az elnöki tisztség
hivatásos-e vagy nem és, hogy a testület vezetője hány helyen
valósíthat meg fizetést? A hiányosságok kiküszöbölése
érdekében mielőbb közvitát kell kezdeményezni a nemzeti tanács
munkájáról is!
Bozóki Antal
Újvidék, 2013. június 26.
__________
1 Pénz, tudás
és becsület, Magyar Szó, 2013. június 22., 14. o., és A nemzeti
tanácsok hatásköreinek a megcsonkítása veszélyes folyamatok
gyújtózsinórja lehetne,
http://www.vajma.info/cikk/naprolnapra/123/A-nemzeti-tanacsok-hataskoreinek-a-megcsonkitasa-veszelyes-folyamatok-gyujtozsinorja-lehetne.html, 2013.
június 23. [2:07]