Vajdaság tönkretétele
A Törökkanizsa községhez tartozó
oroszlámosi (Banatsko Aranđelovo) vasútállomás épülete, vagy
inkább, ami még megmarad belőle, jól illusztrálja Vajdaság
tönkretételét is.
A Szeged–
Nagykikinda–Zsombolya–Temesvár vasútvonalat 1857. november
18-án adták át, hosszú ideig komoly személy- és teherforgalmat
bonyolított le. Olyan régióról van szó, amely most három
országban fekszik, akkoriban pedig egységes Bánátot jelentett. A
vasútnak óriási jelentősége volt a térség akkori
fejlődésében. Oroszlámos is fontos állomás volt ezen a
vonalon.
vonalon.
A trianoni határhúzás után
átalakultak a gazdasági kapcsolatok és útvonalak, 1944
októberében pedig megsemmisült a szegedi vasúti híd. Így
nemcsak Szeged és Újszeged között nincs vasúti kapcsolat, de az
egykori Szeged–Oroszlámos–Kikinda–Zsombolya–Temesvár vonal
első két állomása között sincs.
Az 1970-es
években Kikindától Oroszlámosig
még közlekedtek a vonatok. Az oroszlámosi vasútállomás egykori
épülete most siralmas állapotban van. Körülötte csak a gaz és
a szemét. A vasúti síneket is alig lehet megtalálni az
elburjánzott növények között.
Nosztalgia vagy más, de a
nagykikindai Vasútkedvelők Társulata az utóbbi évek során azon
fáradozik, hogy az egykori vonalat újraélessze, s ez bizony
létfontosságú lenne Észak-bánságnak.
A közelmúltban a Csongrád Megyei
Közgyűlés is tárgyalt a Szeged–Temesvár vasútvonal európai
uniós pályázattal helyreállításáról. A hozzáértők szerint
egyformán sokat jelentene Szeged, a Vajdaság és Temesvár
gazdaságának is a vasúti közlekedés helyreállítása. Addig
azonban, amíg a tanulmányterveket készítik, és egyezkednek a
politikusok, félő, hogy kihal a térség – már amúgy is
megfogyatkozott és elöregedett – lakossága.
Bozóki Antal
Ez is volt és más is volt, engedd be a kakukkot a fészkedbe...